< Terug naar vorige pagina

Project

Een augustiniaanse revolutie in het auditorium? Michael Baius(1513-1589) als Regius Professor Theologie in Leuven

Dit project gaat uit van een 'grassroots'-benadering van kennisinnovatie aan de Faculteit Theologie van de Oude Universiteit van Leuven, door aantekeningen van studenten uit de lezingen over de Heilige Schrift van Michael Baius (1513-1589) en Jacob Jansonius (1547-1625) te onderzoeken. Deze professoren gaven les aan een 'bolwerk van katholieke orthodoxie' in de Lage Landen, in een periode waarin confessionele strijd tussen protestanten en katholieken en methodologische vernieuwing in de vorm van humanisme de middeleeuwse wetenschappelijke praktijken van de universiteit in twijfel trokken. Als gevolg hiervan ontwikkelden zij nieuwe opvattingen over de relatie tussen God’s genade, de menselijke vrije wil en predestinatie, die de kern vormden van zestiende-eeuwse theologische debatten, zowel binnen de Katholieke Kerk als tussen katholieken en protestanten. Het project zal de overdracht van de innovatieve ideeën en methodologieën van Baius en Jansonius naar hun onderwijspraktijken beoordelen, met behulp van tot nu toe niet-onderzochte notitieboeken die studenten tijdens hun colleges hebben gemaakt. Naast dit nieuwe bronnencorpus, zullen de gedrukte werken van Baius en Jansonius worden gebruikt als toetssteen om de handgeschreven notities mee te vergelijken. Een filologische en theologische juxtapositie van de twee zal inzichten verschaffen in de ontwikkeling van de leer van Baius en Jansonius en het innovatieve karakter van hun methoden. Het doel is niet alleen om te onderzoeken hoe wetenschappelijke innovatie werd overgedragen in het onderwijs, maar ook waarom deze veranderingen werden doorgevoerd: wat was het doel van het overbrengen van deze vernieuwing van Bijbelse exegese aan studenten? Hoe moesten ze dit in hun toekomstige loopbaan toepassen, gezien de context van confessionele strijd in de Lage Landen?

Datum:4 nov 2019 →  4 nov 2023
Trefwoorden:History of the university, Grace, predestination and free will, Knowledge innovation
Disciplines:Vroegmoderne geschiedenis, Geschiedenis van religies, kerken en theologie
Project type:PhD project