< Terug naar vorige pagina

Project

Sociale onzichtbaarheid overwinnen: een transnationale studie naar emancipatie en sociale interventie op het terrein van digitale beeldpraktijken.

Digitale beelden beïnvloeden in hoge mate de beleving van onszelf en onze omgeving. We consumeren en produceren deze beelden op dagelijkse basis via tal van geavanceerde digitale toestellen (computers , tablets, mobiele telefoons, camera's). Elke dag zien naar schatting 6,7 miljard mensen de wereld door hun eigen lens. Maar digitale beelden worden - ondanks hun alomtegenwoordigheid - nog vooral beschouwd als een vorm van 'vermaak', losgekoppeld van de materiële en sociale omstandigheden van hun gebruikers. Dit project stelt deze opvatting in vraag en kijkt naar digitale 'verbeelding' als een instrument voor 'empowerment' en sociale interventie. Door een multi-methodische studie van een aantal activistische beeldprojecten in België, Zuid Afrika en India die zich richten op het aanpakken van sociale marginalisatie in verschillende velden (zoals functiebeperking, gedwongen migratie en gender-gerelateerd geweld) exploreert dit project de diverse manieren
Datum:1 jan 2014 →  31 dec 2017
Trefwoorden:DIGITALE BEELDVORMING, VISUELE COMMUNICATIE, VISUELE ANTROPOLOGIE
Disciplines:Antropologie, Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie