< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Een nieuw oriënteringsinstrument – met hoge correlatie met reëel studiesucces – voor de begeleiding van de studiekeuze naar de universiteit toe

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Oriënterings- en toelatingsproeven (ijkingstoetsen, SIMON, …) hebben alle dezelfde beperking: de correlatie met de werkelijk behaalde studieresultaten in het eerste jaar hoger onderwijs is hoogstens 0,50 - 0,55. Dit heeft impact op het percentage leerlingen dat verkeerdelijk een negatief of positief advies krijgt om een opleiding in het hoger onderwijs aan te vatten. De Universiteit Hasselt werkte samen met een 35-tal secundaire scholen aan een alternatief. Zowel studentfactoren (vaardigheden m.b.t. evaluaties, doorzetten-inspannen, enz.), als factoren m.b.t. de vooropleiding werden bestudeerd. Het onderzoek leidde tot een prototype van een oriënteringsinstrument dat rekening houdt met de fit tussen de vooropleiding en de beoogde opleiding in het hoger onderwijs enerzijds, en met de schoolprestaties van de leerling in het secundair onderwijs anderzijds. Dit nieuwe instrument heeft een hoge correlatie (± 0,70) met studieresultaten aan de universiteit.
Tijdschrift: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid
ISSN: 0778-0443
Issue: 1-2
Volume: 2018-19
Pagina's: 90 - 96
Jaar van publicatie:2018
BOF-keylabel:ja
Toegankelijkheid:Closed