< Terug naar vorige pagina

Project

Factoren die sponsorherinnering beïnvloeden bij virtuele in-match advertenties in professionele eSports

Er is bijna geen onderzoek gedaan naar het effect van sponsoring en reclame op eSports-toeschouwers. Omdat de geïmplementeerde advertentiemethoden sterk verschillen, is onderzoek met betrekking tot andere sporten of televisie-evenementen niet erg toepasbaar. Desondanks bestaat ongeveer 59% van de geschatte omzet van 1,1 miljard dollar in de eSports-industrie in 2019 uit sponsoring- en advertentie-inkomsten (newzoo (2019): Global esports market report, p. 25). Dit betekent dat bedrijven enerzijds en organisator anderzijds (bijna) geen academische basis hebben om al dit geld uit te geven / te onthullen, wat een enorm probleem vormt. Dit project is bedoeld om het tekort aan bijna geen bestaand onderzoek met betrekking tot sponsoring of advertentie-effectiviteit in eSports op toeschouwers aan te pakken, waarbij het effect van verschillende factoren wordt onderzocht - persoonlijk (leeftijd, beroep, persoonlijke attitudes ...) en niet-persoonlijk (positie, tijd) op het scherm ...) - over de sponsorherinnering van virtuele in-match-advertenties van professionele eSport-toeschouwers. Om dit te bereiken, zullen gemodificeerde live- en VOD-stream-wedstrijden door probands worden bekeken zonder enige hints met betrekking tot het onderwerp van de vervolgonderzoek. Daarna zullen de gegevens voor elk genre afzonderlijk worden onderzocht en daarna voor alle gegevenspunten gecombineerd met behulp van verschillende statistische tests met de kern van de meervoudige lineaire regressieanalyse. Mogelijke effectvariabelen zullen worden getrokken uit in-game-advertenties en ander media-gerelateerd onderzoek zoals printmedia, televisie en internetbrowsen. De bevindingen bieden sponsors inzicht in de sterkte van een van meerdere werkkanalen voor hun investeringen. ESport-stream providers, aan de andere kant, vinden misschien meer functionele manieren van implementatie en een academische basis voor sponsorverkoopkosten naast het aantal kijkers.

Datum:13 nov 2019 →  12 mei 2023
Trefwoorden:eSports, advertising, virtual advertising
Disciplines:Economie van sport en fysieke activiteit
Project type:PhD project