< Terug naar vorige pagina

Project

Het causale effect van schoolmiddelen op efficiëntie en effectiviteit. Een intertemporele analyse in het geval van niet-naleving.

Ondanks de grote investeringen in het onderwijs werken scholen onder strikte budgetbeperkingen. In de efficiëntieliteratuur worden scholen geëvalueerd op hun mogelijkheid om inputs (bv. lesuren) om te zetten in outputs (bv. diploma’s). Het overkoepelende doel van dit onderzoek bestaat er in om het effect van veranderende middelen voor scholen te onderzoeken op haar efficiëntie en effectiviteit. Vanuit een methodologisch perspectief ontwikkelen we een methode om causale uitspraken te doen over de verandering in efficiëntie. Hiervoor maken we gebruik van quasi-experimentele contexten en econometrische inzichten uit de impactevaluatie literatuur. Vanuit een empirisch perspectief bieden we nieuwe inzichten in het effect van veranderende middelen voor scholen. Hiervoor gebruiken we unieke administratieve gegevens met informatie van leerlingen en scholen en de middelen voor de gelijke onderwijskansen. Het onderzoek heeft vier specifieke doelstellingen. Ten eerste reviewen we de literatuur dat het probleem van causaliteit in efficiëntieanalyse behandelt. Ten tweede ontwikkelen we een methode om betrouwbare efficiëntiescores te bekomen als er geen volledige naleving is van een beleidsverandering. Ten derde ontwikkelen we een benadering om de tijdsdimensie van een beleid te schatten, en zo de oorzakelijke interpretatie te versterken. Ten slotte vergelijken we ook de resultaten van het efficiëntiekader met de resultaten van een strikte econometrische impactevaluatie.

Datum:20 sep 2018 →  31 okt 2023
Trefwoorden:efficiency evaluation of schools, impact analysis, DEA
Disciplines:Gezondheids-, onderwijs en welvaartseconomie
Project type:PhD project