< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Detectie en remediëring van taalleerzorgproblemen voor eerstejaarsstudenten aan de K.U. Leuven

Boekbijdrage - Hoofdstuk

Het project Taalvaardig aan de Start (TaalVaSt) (1/10/2009-30/09/2011) wil een aantal taalleerzorgproblemen van eerstejaarsstudenten aanpakken door middel van een pretest en aangeboden begeleidingsoefeningen. Het blijkt immers dat een toenemend aantal studenten moeite heeft met de eisen die aan een hogeschool of universiteit worden gesteld op het vlak van taalvaardigheid (zowel voor lezen, luisteren, spreken als schrijven). Dat uit zich zowel bij het begrijpen en instuderen van teksten in syllabi, als bij het begrijpen en beantwoorden van examenvragen. Omdat de beoogde doelgroep soms ‘ontwijkingsgedrag’ vertoont ten aanzien van bestaande initiatieven die remediërend bedoeld zijn, opteert dit project voor een grootschalige pretest en specifieke begeleidingsoefeningen op basis van de resultaten van die test in samenwerking met de studiebegeleiders van de verschillende faculteiten. In deze presentatie worden de resultaten van de eerste testafnames voorgesteld en wordt inzage gegeven in de aanpak van de taalleerzorgproblemen door middel van concrete begeleidingsoefeningen. De K.U. Leuven en haar associatie wil onder meer met dit soort initiatieven het taalbeleid concreet vorm geven en de samenwerking tussen aanbodsverstrekkers, studiebegeleiders en de dienst studieadvies bevorderen.
Boek: Het Schoolvak Nederlands
Pagina's: 260 - 265
Jaar van publicatie:2010