< Terug naar vorige pagina

Project

Meta-analyse in de context van psychologische theorie-ontwikkeling

Psychologie kampt momenteel met een reproduceerbaarheidscrisis. Er is voorgesteld dat deze replicatiecrisis geworteld kan zijn in kwesties van theorie-ontwikkeling. Theorieontwikkeling wordt nog steeds gezien als een creatief proces, waarop methodologische normen nauwelijks worden toegepast. We stellen voor dat metaanalytische technieken kunnen dienen als waardevolle hulpmiddelen in het methodologische kader voor theorie-ontwikkeling in de psychologie. Meta-analyse is ontwikkeld als een methode om de waarde van interventies te evalueren, maar het is sindsdien door psychologen overgenomen om ook niet-interventioneel onderzoek te synthetiseren. Ondanks zijn populariteit bij psychologische onderzoekers, is het onbekend hoe niet-interventionele metaanalyses zijn gebruikt om de ontwikkeling van de psychologische theorie te bevorderen. Wetenschapsfilosofen hebben voorgesteld dat meta-analytische methoden paarsgewijs het meest geschikt zijn voor het detecteren van fenomenen, maar moderne meta-analytische technieken hebben het onderzoek van complexe fenomenen mogelijk gemaakt en kunnen onontgonnen mogelijkheden bieden indien gebruikt in de context van theorie-ontwikkeling. Daarom zullen we in dit project onderzoeken hoe meta-analyse is gebruikt in de ontwikkeling van psychologische theorieën en laten zien hoe metaanalytische methoden kunnen worden gebruikt om psychologische theorieën te genereren en te ontwikkelen.

Datum:1 sep 2019 →  16 jun 2021
Trefwoorden:Meta-analysis, Methodology, Theory Development, Philosophy of Science
Disciplines:Andere psychologie en cognitieve wetenschappen niet elders geclassificeerd
Project type:PhD project