< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Sean Phelan

  • Onderzoeksexpertise:Dr. Sean Phelan is Marie Skłodowska-Curie Fellow (juli 2020 tot juli 2022) aan het Departement Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, en universitair hoofddocent aan de School of Communication, Journalism and Marketing van Massey University (Wellington, Nieuw-Zeeland). Hij doet onderzoek naar communicatie, media en journalistiek. Zijn werk is gebaseerd op kritische politieke theorie, discourstheorie en -analyse, politieke economie, mediasociologie en culturele studies. Zijn huidige onderzoeksprojecten omvatten onderzoek naar (i) hoe de term neoliberalisme voorkomt in het publieke discours, (ii) de politieke kenmerken van de notie sociale rechtvaardigheid in een digitale cultuur, en (iii) de relatie tussen de journalistieke praktijk en online mediakritiek. Sean heeft uitgebreid gepubliceerd in het veld, en is vooral bekend voor zijn werk over neoliberalisme en discourstheorie. Hij heeft drie boeken gepubliceerd: de monografie Neoliberalism, Media and the Political (Palgrave Macmillan, 2014), en de edited volumes Discourse Theory and Critical Media Politics (Palgrave Macmillan, 2011; met Lincoln Dahlberg), en Scooped: The Politics and Power of Journalistiek in Aotearoa Nieuw-Zeeland (AUT Media, 2012; met Verica Rupar en Martin Hirst). Hij heeft artikelen gepubliceerd in verschillende tijdschriften, waaronder Journalism Studies, Journalism: Theory, Practice and Criticism, International Journal of Communication, Critical Discourse Studies, Journal of Language and Politics, Cultural Studies, Media, Culture & Society, and Communication, Culture and Critique. Zijn werk is gepubliceerd in een aantal bloemlezingen en collecties, waaronder The Sage Handbook of Neoliberalism, The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies, en de Oxford Research Encyclopedia of Communication. Hij is lid van de redactie van de tijdschriften Communication Theory, Critical Discourse Studies, Media Theory, Counterfutures: Left Thought and Practice Aotearoa, and the International Journal of Media Discourse.
  • Trefwoorden:MEDIA CULTURE AND DISCOURSE, NEOLIBERALISM, Politieke en sociale wetenschappen
  • Disciplines:Methodologie voor communicatieonderzoek, Geschiedenis en filosofie van media en communicatie, Politieke economie van communicatie, Journalistiek, Culturele media, Sociologie van media, Andere media en communicatie die niet elders zijn geclassificeerd
  • Onderzoekstechnieken:Dit onderzoek vertrekt vanuit een kritisch-interpretatief paradigma, en staat vooral sterk op vlak van discoursanalytische benaderingen.
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise:Engelstalig publiek