< Terug naar vorige pagina

Project

Brain of words. De impact van een vorm- of betekenisgerichte aanpak op woordenschatverwerving in een vreemde taal, gemeten met gedragsmatige en neurocognitieve indices

De efficiëntie van vorm- of betekenisgerichte approaches is een centraal vraagstuk in het onderzoek rond vreemdetaalverwering. Eerdere studies vestigden de aandacht vooral op de effecten van instructie op het leren van grammatica, terwijl heel wat minder studies zich toespitsten op de impact van instructie op de lexicale competentie van leerders. Bovendien beperkten deze lexicale studies zich uitsluitend tot het betekenisaspect van nieuwe woorden en gebruikten daarbij expliciete tests. Zodoende gaven ze een onvolledig beeld van de werkelijke leerwinst (vb. tijdens de eerste stadia van kennisverwering) of van het effect van L2 approaches op de diverse componenten van woordenschatkennis, 

In dit PhD-project zal de impact vergeleken worden van drie vormen van L2 instructie (Focus on Forms, Focus on Form en Focus on Meaning) op drie componenten van woordenschatkennis (vorm, betekenis en gebruik). Daartoe zullen drie meetinstrumenten met toenemende graad van gevoeligheid worden ingezet:  expliciete tests (vb. zinnen aanvullen met de L1 vertaling van een woord), impliciete tests (i.e., het meten van reactietijden) en neurologische tests (registreren van Event-related potentials, ERPs) .

De impact van de drie approaches op L2 woordenschatverwerving zal onderzocht worden in twee experimentele studies. De deelnemers, L1 Nederlandstalige 16/17-jarige leerders van L2 Frans, zullen worden toegewezen aan één van de drie experimentele condities (Focus on Forms, Focus on Form en Focus on Meaning). In de eerste studie zullen gedragsmatige data worden verzameld aan de hand van expliciete en psycholinguïstische tests waarin reactietijden worden gemeten. Studie 2 zal hieraan neurologische data toevoegen (vb. de "N400" is een negatieve golf in het elektro-encefalogram die na ongeveer 400 ms piekt en een indicator is voor semantische taalverwerking).

Datum:26 feb 2016 →  10 jun 2020
Trefwoorden:Second Language Acquisition, SLA, L2 vocabulary research
Disciplines:Theorie en methodologie van de literatuurwetenschappen
Project type:PhD project