< Terug naar vorige pagina

Project

VITAL (R-6353)

Het doel van dit projectvoorstel is te verkennen welk potentieel Learning Analytics biedt om leer- en onderwijspraktijken met behulp van digitale tools te verbeteren. Dit gebeurt op basis van vier verschillende distance en blended learning cases in 3 Europese universiteiten. Learning Analytics biedt grote voordelen bij het beter begrijpen van concreet leergedrag en het effectief gebruik van digitale leermiddelen, en kan belangrijke data-ondersteunde feedback leveren op alle geaggregeerde niveaus: niet enkel voor studenten en hun lesgevers (microniveau), maar ook voor de course designers, de instelling (mesoniveau) en en zelfs op beleidsniveau (macroniveau). Van de innovatieve tools die door het project ontwikkeld zullen worden wordt verwacht dat ze veel steun kunnen bieden aan studenten en onderwijzend personeel om tussentijdse leervoortgang en -prestaties op te volgen en zelfregulerende skills te verbeteren, en dat ze kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de gerelateerde digitale competenties die lerenden nodig zullen hebben voor het voortgezet (formeel en niet-formeel) levenslang leren. De Learning Analytics tools (leerdashboards) zullen het onderwijzend personeel ook helpen om studenten die moeilijkheden ondervinden in veel vroegere stadia te detecteren, om zo dan ook noodzakelijke ondersteunende maatregelen te kunnen nemen. Op deze manier kunnen de tools helpen om uitval van studenten te verminderen, of leergedrag van studenten tijdig bij te sturen. Het partnerschap zelf, opgebouwd uit drie universiteiten (UHasselt is coördinator) en een privé open source bedrijf, wordt gekenmerkt door nauwe, effectieve banden tussen onderwijs, onderzoek en innovatie - de drie zijden van de 'kennisdriehoek'. Het doel van het project is om het gebruik van onderwijstechnologie in de praktijk onderzoeksmatig te evalueren door online leerdata te verzamelen en te analyseren. Dit gebeurt met gebruikt van open innovatieve technologieën, niet alleen wat de dataverzameling en analyse betreft maar ook voor het visualiseren van de resultaten in een formaat geschikt voor niet-gespecialiseerde data-interpretatie, en deze direct te presenteren aan de eindgebruikers, zijnde studenten en hun docenten.
Datum:1 okt 2015 →  30 sep 2017
Trefwoorden:e-learning, taaldidactiek
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijskunde