< Terug naar vorige pagina

Project

Eet je bord leeg en poets uw taal op! Variatie tussen standaardtaal en tussentaal in kindgericht taalgebruik aan de Vlaamse eettafel: een mixed-methods approach.

Dit project kijkt naar taalvariatie door de manieren waarbij ouders hun kinderen aanspreken te bestuderen, en concentreert zich op ouders´ keuzes om tussentaal (bijv. ´gij´) of Belgische Standaardnederlandse vormen (bijv. ´jij´). Door geordende variatie tussen standaardtaal en tussentaal leren ouders impliciet aan hun kinderen leren welke vormen (en varianten) ze in welke context horen te gebruiken. Ouders leren hun kinderen dus tegelijkertijd welke vormen ze als de ´beste´ beschouwen om in een bepaalde context te gebruiken. Kindergericht spraak is dus niet alleen een uitstekende plek voor onderzoek op (taal)socialisering, maar het geeft ons ook een nieuw inzicht in de houding van Vlaamse ouders tegenover de tussentaal en het Standaardnederlands. Om een volledige bezichtiging van de zaak te krijgen, wordt een mixed-methods approach gebruikt, waarbij kwantitatieve en kwalitatieve aanpakken worden geïntegreerd. Deze methodologie wordt toegepast aan een analyse van meer dan zestig uur opnames van veertien verschillende Vlaamse families in drie verschillende contexten: (1) familie gesprekken rond de eettafel, die zelf door de families opgenomen werden; (2) interviewen waar ouders expliciet worden gevraagd over hun meningen over taalvarianten; (3) waarnemingscontexten waarbij ouders expres in een artificiële omgeving geplaatst worden en gevraagd worden om een gesprek rond de eettafel te vertonen. Samen zullen deze data ons de ingewikkelde interactie tussen inzicht, context, en gesprekspartner in selectie van varianten in kindergericht spraak te helpen ontdekken.

Datum:1 okt 2019 →  1 sep 2021
Trefwoorden:variation, discourse analysis, dialect, child-directed speech
Disciplines:Sociolinguïstiek
Project type:PhD project