< Terug naar vorige pagina

Project

Effectieve innovatiestrategieën voor gevestigde ondernemingen

Hoe kunnen gevestigde bedrijven hun innovatiestrategie en -traject effectief uitvoeren door de juiste keuzes te maken in termen van tijd, locatie, technologie en pad?

Dit proefschrift focust op effectieve innovatiestrategieën voor gevestigde bedrijven of innovatiestrategieën die hun vruchten afwerpen. Hoe kunnen gevestigde bedrijven exploratie en exploitatie met elkaar verzoenen als onderdeel van hun innovatiestrategie? Moeten zij bijvoorbeeld tegelijkertijd in beide activiteiten investeren of kunnen zij eerst in de ene activiteit investeren en vervolgens in de andere, d.w.z. achtereenvolgens? Een andere vraag is waar deze activiteiten moeten plaatsvinden? Moeten exploratie en exploitatie in ruimtelijke nabijheid plaatsvinden, zodat exploratie- en exploitatieactiviteiten dicht bij elkaar plaatsvinden in termen van geografische afstand? Of moeten bedrijven hun exploratie- en exploitatieactiviteiten over de hele wereld verspreiden waarbij exploratie in de ene regio plaatsvindt en exploitatie in een andere regio? Ten slotte, welke andere factoren spelen een cruciale rol bij het effectief nastreven van innovatie binnen gevestigde bedrijven? Hoe doorslaggevend is technologie in termen van technologisch leiderschap en de technologische portefeuille van een bedrijf? En hoe zit het met het innovatietraject van ideeëngeneratie tot de introductie op de markt?

Dit proefschrift omvat vier studies die zich richten op verschillende aspecten van de innovatiestrategieën van bedrijven. Ten eerste hanteren we een multilevelbenadering. Hoofdstuk twee en drie richten zich op het bedrijf en zijn algemene innovatiegedrag, hoofdstuk vier en vijf richten zich op een bepaalde innovatie binnen het bedrijf. Deze verschillende visies, d.w.z. breed en eng of algemeen en gedetailleerd, maken een uitgebreide en grondige analyse van effectieve innovatiestrategieën mogelijk. Daarnaast bestuderen we bedrijfsstrategieën en -praktijken in hun geografische en industriële context. Ten tweede bekijken we vier perspectieven op effectieve innovatiestrategieën: timing, locatie, technologie en pad om een diepgaand inzicht te krijgen in de complexiteit van het managen en uitvoeren van de innovatiestrategie van een bedrijf.

Het onderzoeken van de vier perspectieven op innovatiestrategieën (timing, locatie, technologie en pad) vereist de toepassing van meer dan één methodologische benadering. Om effectieve innovatiestrategieën in termen van financiële, technologische en marktprestaties te identificeren, worden longitudinale datasets op verschillende manieren statistisch geanalyseerd (zie hoofdstukken 2, 3 en 4). Hoewel deze analyses waardevolle inzichten opleveren over de strategieën die bedrijven kunnen toepassen om exploratie en exploitatie in evenwicht te brengen, is een grondiger inzicht mogelijk door middel van casestudyonderzoek (zie hoofdstukken 2 en 5).  Hoofdstuk vijf onderzoekt in dit verband de innovatietrajecten van twee concurrerende bedrijven aan de hand van een gedetailleerde vergelijkende casestudy.

Datum:1 okt 2012 →  20 dec 2019
Trefwoorden:innovation and technology management, strategic management
Disciplines:Strategisch management, Innovatie en technologiemanagement
Project type:PhD project