< Terug naar vorige pagina

Project

Effect van een taak-specifieke strategie op video-game training in gezonde ouderen en patiënten met een traumatisch hersenletsel

Verschillende onderzoeken toonden het effect aan van videogames op cognitieve vaardigheden van gezonde individuen, zoals verbeterde top-down aandachtscontrole, identificatie van perifere doelen en visuele zoeksnelheid. Ook werden gunstige effecten aangetoond bij patiënten met traumatisch hersenletsel (TBI) door het verbeteren van hun geheugenfunctie, visuele aandacht en activiteit in bepaalde hersengebieden. Er is ook bewijs voor hersenplasticiteitseffecten in termen van veranderingen in de vroege visuele EEG-responsen, ERP's genoemd. Ons doel is het effect te onderzoeken van de gekozen strategie op videogametraining en de overdracht naar ongetrainde taken, vanuit een gedrags- en ERPperspectief, bij gezonde oudere volwassenen en TBI-patiënten die lijden aan een tijdelijke afname van aandachtsgerelateerde prestaties. We beschouwen geïnstrueerde strategie- en nietgeïnstrueerde strategiegroepen evenals een passieve controlegroep (PCG). Onze hypothese is dat we significante veranderingen gaan zien in gedragsreacties, voor getrainde en ongetrainde cognitieve taken en in vroege visuele ERP-componenten voor beide strategiegroepen, en geen significante verbetering in ongetrainde cognitieve taken voor PCG. We verwachten betere inzichten te bekomen in de impact van strategie op trainingsresultaten en hoeveel sessies er nodig zijn om blijvende trainingseffecten te verkrijgen en welke transfereffecten te verwachten zijn, zowel bij gezonde oudere volwassenen als bij TBI-patiënten.

Datum:16 sep 2019 →  16 mei 2021
Trefwoorden:EEG, Attention, Perceptual Learning, Video Game, Cognitive Enhancement, TBI Patients
Disciplines:Cognitieve neurowetenschappen, Neurocognitieve patronen en neurale netwerken, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen die niet elders zijn geclassificeerd, Psychofysiologie
Project type:PhD project