< Terug naar vorige pagina

Project

Autonome binnenvaart

Autonomous Inland Shipping (AIS) kan helpen bij het oplossen van een groot aantal sociaal-economische problemen. Niet in de laatste plaats moet een duurzame oplossing worden gevonden voor de toenemende logistieke transportsector - Europa verwacht een toename van 50% vracht in EU-havens tegen 2030. Een van de belangrijkste doelstellingen van de Europese Commissie is echter het aanpakken van de klimaatverandering. Daarom wil de EG onder meer 30% van het wegvervoer over 300 kilometer verschuiven naar vervoer per spoor en over water in 2030 en met meer dan 50% in 2050. Deze verschuiving zal niet alleen de CO2-uitstoot aanpakken, maar ook helpen om problemen met wegcongestie oplossen. Helaas lijdt de binnenvaartsector momenteel onder een uitstroom van kleine binnenvaartschepen en een gebrek aan investeringen in nieuwe schepen vanwege de concurrentie met goedkoper en flexibeler weg- en spoorvervoer. Een belangrijke factor zijn de bemanningskosten, die gemakkelijk kunnen oplopen tot 60% van de totale transportkosten. Hiermee rekening houdend, zal AIS de binnenwateren weer concurrerend maken en de logistieke transportsector groener maken. De interdisciplinaire behoeften die nodig zijn voor de realisatie van AIS kunnen niet worden onderschat en garanderen absoluut een groot onderzoeks- en opleidingsnetwerk. Uitdagingen die moeten worden aangepakt, kunnen als volgt kort worden beschreven: 1. Het autonome niveau van binnenvaartschepen verhogen door hun huidige ontwerp te verbeteren met de introductie van slimme oplossingen (perceptie, controle en communicatie). Dit omvat zowel functionele vereisten (bijv. Hoe schepen geautomatiseerd, slim en onderling verbonden te maken dat ze hun taak kunnen uitvoeren zoals bedoeld?), Evenals niet-functionele vereisten (bijv. Hoe autonome schepen veiliger, efficiƫnter, groener, etc. kunnen maken). ?). 2. Verbeteren en aantonen van het sociaal-economische potentieel van slimme, autonome binnenvaart met realistische businesscases (CAPEX / OPEX), terwijl specifieke juridische kwesties worden aangepakt die, indien niet opgelost, een belemmering zouden vormen voor de uitrol van slimme binnenwateren. 3. Evalueer de operationele prestaties van AIS in verschillende praktijktoepassingen. Over het algemeen wordt de opleiding van jonge onderzoekers en personeel dat betrokken is bij de aanleg en exploitatie van slimme binnenwateren noodzakelijk geacht voor de toekomst van Europa.

Datum:1 sep 2019 →  31 aug 2021
Trefwoorden:Autonomous Inland Shipping, smart inland waterways
Disciplines:Mariene ingenieurskunde niet elders geclassificeerd