< Terug naar vorige pagina

Project

Operationele planningsproblemen voor Truck Platoons: routeplanning en planning van voertuigen

Truck peloton is een vervoerswijze waarbij meerdere vrachtwagens op korte afstanden samen rijden. Door de aerodynamica kunnen vrachtwagens last hebben van minder luchtweerstand en dus besparen op hun brandstofverbruik. Het kan echter zijn dat het voor vrachtwagens niet eenvoudig is om sindsdien een truck peloton te creëren. ze volgen meestal verschillende routes en afleveringsschema's. In de meeste gevallen moeten chauffeurs, voordat ze zich bij een peloton voegen, wachten in een station/knooppunt/snelwegoprit en zelfs de oorspronkelijke routes wijzigen om andere vrachtwagens te ontmoeten, wat onvermijdelijk leidt tot extra bezorgkosten en wachttijden tijd. Daarom is er niet alleen een afweging tussen de baten en kosten van de pelotonmodus, maar ook een aanpassing van het tijdschema van de vrachtwagen. Het onderzoek richt zich op de operationele planningsproblemen van het vrachtwagenpeloton vanuit het perspectief van een centraal platform Onderzoeksvragen worden voorgesteld: (a) hoe een effectief heuristisch algoritme te ontwikkelen om gezamenlijk het vrachtnetwerk en de planning van vrachtwagens te optimaliseren, (b) hoeveel potentiële voordelen een truck-platoon platform kan bieden en welke factoren de voordelen beïnvloeden.

Datum:23 sep 2019 →  23 sep 2023
Trefwoorden:truck platoon, network and scheduling
Disciplines:Mathematische methoden, programmeermodellen, mathematische en simulatiemodellering
Project type:PhD project