< Terug naar vorige pagina

Project

Strategisch Innoveren in Vlaanderen (R-1906)

Strategisch Innoveren is een grootschalig project met als doel een boost te geven aan het strategische innovatievermogen van het Vlaamse bedrijfsleven. Het project wordt gecoördineerd door Universiteit Hasselt en uitgevoerd door verschillende consultancy firma┌s die via een Europese openbare aanbesteding werden geselecteerd. Elk van hen is hiertoe opgeleid en gecertificeerd. Het project wordt gefinancierd door Europa (EFRO - Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling), de Vlaamse Gemeenschap (Hermesfonds) en de Provincies Limburg en Antwerpen. In het kader van Strategisch Innoveren kunnen 250 Vlaamse KMO┌s twee opeenvolgende adviestrajecten doorlopen die het innovatievermogen van het bedrijf vergroten. Deze adviestrajecten worden afzonderlijk opgezet en vormen elk een afgerond geheel. In de eerste fase wordt het bedrijf strategisch doorgelicht. Dit gebeurt met behulp van een door UNU-MERIT i.s.m. Universiteit Hasselt ontwikkelde methode en wordt begeleid door ervaren consultants. Uit de bedrijfsdoorlichting komt naar voren welke innovaties mogelijk zijn; er worden prioriteiten gesteld én keuzes gemaakt. Het eindresultaat is een concreet plan van aanpak, dat het bedrijf in staat moet stellen om de beoogde innovaties te realiseren. Kenmerken van de strategische bedrijfsdoorlichting zijn de korte doorlooptijd, de doelgerichte aanpak en de heldere analyses. In de tweede fase is er steun mogelijk voor bedrijven die begeleiding willen bij het realiseren van de voorgenomen acties. Op maat van de behoeften van het bedrijf wordt de implementatie vorm gegeven. Waar nodig kunnen relaties met kennisinstellingen worden gelegd.
Datum:1 mrt 2009 →  28 feb 2011
Trefwoorden:ACTION PLAN, SME, STRATEGIC INTERVENTION, SUBSIDIZED
Disciplines:Economie en bedrijfskunde