< Terug naar vorige pagina

Project

De Kritisch Realistische Cinema van Wang Bing: Een Vergelijking met de Films van Chantal Akerman en Jia Zhangke

Wang's cinema verkennen op het niveau van zijn specifieke esthetische keuzes en ten tweede deze kerneigenschappen verduidelijken in de context van een waargenomen 'nieuwe realistische' wending in de hedendaagse kunstcinema en door vergelijking met twee filmmakers, de eerste Europees de tweede Chinees, Belgische cinéaste Chantal Akerman en Wang's hedendaagse Jia Zhangke. De mate waarin deze filmmakers hun vertrouwen stellen in de werkelijkheid en waarde hechten aan materialiteit en getuigenis, brengt ons terug naar de theorie van Marxistische filosoof en literair historicus Georg Lukács over de representatie van een 'sociale totaliteit' zoals gevonden in 19e-eeuwse realistische romans van Tolstoj en Balzac. Om deze wending te begrijpen voor de werkelijkheid in de hedendaagse film en in Wang's werk in het bijzonder, zal ik het concept van 'kritisch realisme' heroverwegen zoals het oorspronkelijk door Lukács naar voren werd gebracht, terwijl het tegelijkertijd zijn oorspronkelijke inzichten tegen de recente geschriften over politiek in film en kunst door de Franse post-marxistische filosoof Jacques Rancière.
Datum:1 okt 2019 →  30 sep 2021
Trefwoorden:FILMSTUDIES
Disciplines:Cinematografie
Project type:Samenwerkingsproject