< Terug naar vorige pagina

Project

Is de toekomst van ons? De relatie tussen literatuur en politiek in hedendaagse Mexicaanse fictie herbekeken door de Bildungsroman

 Dit project wil een relevante bijdrage leveren aan de studie van hedendaagse Latijns-Amerikaanse literatuur door het wijdverspreide idee dat deze gebroken heeft met politiek engagement, in vraag te stellen. De generaties schrijvers geboren in de jaren 60 en 70 krijgen doorgaans een apolitieke stempel: de personages die zij opvoeren zijn vaak passieve of egocentrische individuen, en de auteurs zelf verwerpen eerdere, meer geëngageerde modellen. Ik wil echter aantonen dat Mexicaanse schrijvers van deze generaties de dialoog met politieke thema’s wel degelijk aangaan, zij het op een andere manier: in plaats van de beperkende invloed van politieke opvattingen en ideologieën te problematiseren, tonen ze hoe deze steeds minder impact hebben op een realiteit die nochtans dringend tot verandering oproept. De focus ligt hierbij op Mexico: dit land bracht niet enkel een aantal van de meest prominente vertegenwoordigers van deze groepen voort, het is ook de plek waar de Staat het meest grip heeft verloren op haar eigen grondgebied. De Bildungsroman leent zich uitstekend voor deze hypothese: vele hedendaagse auteurs putten elementen uit dit genre, en het focust net op de manier waarop een individu de wereld leert kennen. Ik voer een comparatieve analyse van 14 romans uit, en baseer me hierbij op literaire en politieke theorieën om te bestuderen hoe deze hun personages en verhaalwerelden opbouwen, en de manier waarop ze reflecteren over de relatie tussen literatuur en politiek.
 

Datum:1 okt 2019 →  1 sep 2022
Trefwoorden:contemporary literature, politics, Mexico, Bildungsroman, generations
Disciplines:Hedendaagse literatuur, Spaanse literatuur, Literatuurkritiek, Literatuurtheorie