< Terug naar vorige pagina
Publicatie
Toekomstige leraren voorbereiden op onderwijs in een grootstad
Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel
Hoe kan de lerarenopleiding toekomstige leraren efficiënt voorbereiden op het lesgeven in
een grootstedelijke context? Dat is de initiële vraag van deze beschouwing. De opdracht
van de hedendaagse leraar in de grootstad is immers veelzijdig en vraagt een aangepaste
taakinvulling. Concreet stellen we ons de vraag in hoeverre het huidige competentieprofiel
van de leraar aansluit bij de behoeften van de beginnende leraar in de grootstad.
Vertrekkende van de internationale literatuur over grootstad en onderwijs, situeren we de
Brusselse eigenheid en wordt via een inhoudsanalyse van de huidige basiscompetenties in
Vlaanderen en Nederland gekeken hoe deze aangevuld kunnen worden met als doel als
leraar optimaal te functioneren in een veranderende, pluriforme samenleving
een grootstedelijke context? Dat is de initiële vraag van deze beschouwing. De opdracht
van de hedendaagse leraar in de grootstad is immers veelzijdig en vraagt een aangepaste
taakinvulling. Concreet stellen we ons de vraag in hoeverre het huidige competentieprofiel
van de leraar aansluit bij de behoeften van de beginnende leraar in de grootstad.
Vertrekkende van de internationale literatuur over grootstad en onderwijs, situeren we de
Brusselse eigenheid en wordt via een inhoudsanalyse van de huidige basiscompetenties in
Vlaanderen en Nederland gekeken hoe deze aangevuld kunnen worden met als doel als
leraar optimaal te functioneren in een veranderende, pluriforme samenleving
Tijdschrift: Tijdschrift voor lerarenopleiders
ISSN: 0925-9384
Issue: 2
Volume: 35
Pagina's: 15-26
Jaar van publicatie:2014
Trefwoorden:education policy, urban education, Brussels