< Terug naar vorige pagina

Publicatie

De lokale verkiezingscampagne: tussen huisbezoek en televisiestudio

Boekbijdrage - Hoofdstuk

In de politieke wereld van vandaag worden de media beschouwd als (al)machtige spelers. Vooral politici zijn overtuigd dat aandacht van de media cruciaal is om verkozen te geraken en te blijven. In het nieuws komen wordt beschouwd als een noodzakelijke voorwaarde om als politicus te overleven. Uit dit onderzoek blijkt dat politici op het lokale niveau deze zienswijze delen. De grote meerderheid van de lokale bestuurders dicht een steeds grotere macht toe aan de massamedia, ook bij de plaatselijke stembusgang. Op het zelfde moment zijn ze ervan overtuigd dat lokale verkiezingen sterk verschillen van nationale campagnes en dat de lokale inbedding van kandidaten erg belangrijk blijft. Deze opvattingen lijken op het eerste zicht met elkaar in tegenspraak. Aan de hand van een analyse van hoe de massamedia deze lokale verkiezingen hebben benaderd, trachten we deze schijnbare paradox te duiden.
Boek: Tussen kiezer en hoofdkwartier. De lokale partijafdelingen en de gemeenteraadsverkiezingen van 2006
Pagina's: 95-112
Aantal pagina's: 18
ISBN:978-90-5487-459-1
Jaar van publicatie:2008
Trefwoorden:election campaigns, media coverage, local politics