< Terug naar vorige pagina

Project

Empirisch onderzoek naar de effectiviteit van Direct Marketing-communicatie

Het doel van dit proefschrift is "om empirisch de effectiviteit van directe marketingcommunicatie van retailers te onderzoeken, door in te zoomen op klant-, inhouds- en stimuleringskenmerken". In Essay 1 (Klanten bellen om actie te ondernemen: de impact van incentives en klantkenmerken op de effectiviteit van direct mailing) onderzoek ik hoe klant- en incentiveringskenmerken de effectiviteit van CTA direct mailings op uitgesplitst niveau (consumentenrespons) voor een optische groep beïnvloeden retailers. In Essay 2 (activeren winkelflyers verkoop in meerdere categorieën? De modererende rol van de verwantheid van categorieën) onderzoek ik hoe de inhoud van winkelflyers de effectiviteit op geaggregeerd niveau beïnvloedt (categorieverkoop) voor een detailhandelaar die actief is in duurzame goederen sector. Meer specifiek onderzoek ik de invloed van het aandeel van de ruimte dat aan elke categorie wordt toegewezen op de verkoop op eigen en tussen categorieën. In Essay 3 (Decompositie van btw-vrije promotie-effecten: de rol van lidmaatschap van loyaliteitsprogramma's en categoriekenmerken) bestudeer ik de impact van een nieuw type stimulans, gecommuniceerd via print direct marketing, op de verkoopprestaties van retailers, en hoe dit effect varieert tussen klanten (LP-leden versus niet-LP-leden) en over categorieën, opnieuw op geaggregeerd niveau (winkel- en categorieverkoop) en in de sector duurzame goederen.

Datum:29 sep 2015 →  18 dec 2019
Trefwoorden:Retailing, Direct Marketing
Disciplines:Marketingkanalen en retailing
Project type:PhD project