< Terug naar vorige pagina

Project

Innovatie door onderwijs. Pioniers van verandering in rechten en theologie tijdens Leuvens Gouden Eeuw

De Leuvense universiteit is sedert haar oprichting in 1425 een centrum van innovatie geweest dat voortdurend actief was is in het aanpassen van kennis aan de veranderende noden van de maatschappij. In de aanloop naar de viering van 600 jaar KU Leuven bestudeert dit project hoe enkele van de belangrijkste professoren in de rechten en de theologie deze taak in de zestiende een zeventiende eeuw ter harte namen. De hoofdonderzoeksvraag luidt als volgt: hoe heeft de onderwijskundige opdracht van de Leuvense professoren hen ertoe gedwongen om de inhoud en de methode van hun wetenschap te innoveren en zo de toekomstige elite voor te bereiden op het aanpakken van de religieuze, politieke en economische uitdagingen van hun tijd? Om deze vraag te beantwoorden vertrekt het project van volstrekte nieuwe bronnen, met name studentennotities, om deze vervolgens te vergelijken met gedrukt materiaal zoals traktaten van de betrokken professoren. Mede door de valorisatie van het uitzonderlijk cultureel erfgoed bewaard door KU Leuven Bibliotheken wil dit project nieuw licht werpen op het dynamische samenspel van maatschappelijke verandering en kennisinnovatie te Leuven gedurende haar gouden eeuw.
Datum:1 okt 2019 →  Heden
Trefwoorden:Cultural heritage, Early modern history, History of education, History of economic thought, Canon law, History of universities, Ius commune, Jesuits, Legal history, Augustinianism, Baianism, Molinism, (Counter-)Reformation, Scholasticism, School of Salamanca, State formation, Knowledge transformation
Disciplines:Erfgoedbehoudbeheer