< Terug naar vorige pagina

Project

I färg! Introductie, evolutie en aanvaarding van fotografische kleurenfilm in Zweden, 1933-1967.

Dit project onderzoekt de geschiedenis van de opkomst van fotografische kleurenfilm in Zweden. Het probeert de introductie- en overgangsfasen van de toen nieuwe technologie in een relatief kleine industrie te begrijpen. Als media-archeologisch onderzoek heeft het tot doel om (1) de journalistieke en kritische receptie van, en het algemene discours over, fotografische kleur in film in die tijd te onderzoeken, (2) de economische overwegingen en strategieën rond filmproductie met kleurprocessen te onderzoeken, (3) de creatieve tendensen van sommige filmmakers met betrekking tot kleurenfilm te begrijpen. De rol van filmproductiehuizen zoals AB Svensk Filmindustri en AB Sandrews in de productie van kleurencinematografie wordt onderzocht. Door discoursen te analyseren probeert het onderzoek de essentie te begrijpen van de voorbijgaande fase waarin verschillende economische, technologische en ideologische factoren interageerden in de Zweedse filmindustrie en de pers.

Methodologisch is dit gebaseerd op archiefonderzoek, dus op empirische documenten zoals bioscoopprogramma's, advertenties, artikelen uit toenmalige Zweedse filmtijdschriften (bijv. Chaplin, Filmjournalen, Biografbladet, Svensk Filmtidning enzovoort) en journalistieke recensies gepubliceerd in kranten. Eerder relevant onderzoek wordt natuurlijk ook bestudeerd. De productie- en postproductiefasen van films gemaakt met verschillende kleurenfilmprocessen worden onderzocht aan de hand van archiefnotities. Het is een datagestuurde filmtechnologiegeschiedenis in het licht van verschillende benaderingen van filmstudies, zoals onderzoek naar filmpromotie, regiospecifieke filmeconomieën, genrestudies en remake studies.

Het filmcorpus bevat alleen fotografische kleurenfilms, wat betekent dat de filmkleur het resultaat is van fotografische en optische technieken. Films waarvan de kleur werd toegevoegd door middel van externe kleuring zoals stenciling, tinting en toning komen niet in aanmerking. Het corpus is beperkt tot fictiefilms met speelfilmlengte, uitgebracht tussen 1946-1967, gemaakt met filmstocks van merknamen als Cinecolor, Gevacolor, Technicolor en Eastmancolor. De weinige korte kleurenfilms die tussen 1933 en 1947 in Zweden werden geproduceerd, worden ook onderzocht.

Datum:22 feb 2016 →  22 feb 2020
Trefwoorden:Swedish Film, Colour Film, Film History
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie, Curatoriële en aanverwante studies, Geschiedenis, Andere geschiedenis en archeologie, Kunststudies en -wetenschappen, Artistiek ontwerp, Audiovisuele kunst en digitale media, Erfgoed, Muziek, Theater en voorstelling, Visuele kunsten, Andere kunsten, Productontwikkeling, Studie van de regio's
Project type:PhD project