< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Leren ontwerpen van STEM-integrerend leermateriaal

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

De wereldwijde trend naar een meer geïntegreerde benadering van schoolse vakken, is er één die ook Vlaanderen niet aan zich wil laten voorbijgaan. Zo wilden we met het initiatief STEM@school onderzoeken op welke manier de STEM-disciplines (Science, Technology, Engineering en Mathematics, de zogenaamde bètavakken) geïntegreerd kunnen worden aangebracht in het voortgezet onderwijs. Om een breder draagvlak te creëren voor deze onderwijsvernieuwing werd tussen leraren en universiteit een partnerverband gesloten om vakoverschrijdende leermiddelen te ontwerpen. Maar hoe kunnen we leraren daar nu voor opleiden? Vanuit academisch perspectief distilleerden we uit onze ervaringen met leraren in dit onderzoeksinitiatief enkele belangrijke ontwerpprincipes en -processen. Op basis daarvan stellen we in deze beschouwing een programma voor, voor het opleiden van leraren tot ontwerpers van geïntegreerd onderwijs. Het ontwerpen van STEM-integrerend leermateriaal in STEM@school zal als casus de achterliggende ontwerpprincipes en -processen illustreren.
Tijdschrift: Tijdschrift voor Lerarenopleiders
ISSN: 1876-4622
Issue: 4
Volume: 38
Pagina's: 27 - 36
Jaar van publicatie:2017
Toegankelijkheid:Open