< Terug naar vorige pagina

Project

Phygital Heritage: Het Communiceren Van Informatie Over Gebouwd Erfgoed Door Het Integreren Van Digitale Technologie In De Fysieke Realiteit

De unieke kwaliteiten van gebouwd erfgoed zijn dat het de rijkdom en diversiteit van ons verleden kan weerspiegelen en een enorme rijkheid aan informatie kan bevatten. Deze informatie kan variëren van feitelijke en expliciete gegevens, tot impliciete betekenissen. Voornamelijk deze impliciete informatie op een toegankelijke en engagerende wijze overbrengen is complex omwille van het abstracte en onuitgesproken karakter van deze kennis. In deze thesis presenteren we een “Phygital Heritage” aanpak, wat inhoud dat fysieke en digitale middelen geïntegreerd worden om informatie over gebouwd erfgoed te communiceren. We onderzoeken hoe deze benadering kan ingezet worden om een breed publiek op een educatieve en engagerende manier te informeren, om de ervaring van erfgoed te verrijken en bewustzijn te verhogen in de gemeenschap.

In een reeks in-the-wild studies werden interactieve phygital prototypes ontworpen en ingezet in reeële erfgoed en museum omgevingen. Deze studies verkennen hoe de naadloze integratie van digitale technologie in de fysieke realiteit de communicatie van informatie over gebouwd erfgoed kan faciliteren en hoe dit de gebruikerservaring beïnvloed.

- In Saqqara Entrance Colonnade gebruikten we een verglijkende studie tussen groepen om te onderzoeken hoe de fysiek tastbare karaktrisitieken van een interactieve museum installatie het overbrengen van impliciete informatie aan bezoekers beïnvloedt;

- In Nimrud Relief onderzochten we hoe een augmented reality ervaring een artefact dat verwijderd werd uit zijn originele omgeving (het Nimrud paleis in Irak) toch architecturaal kan gecontextualiseerd worden;

- In Graethem Chapel bestudeerden we hoe een gesitueerde, interactieve projection mapping het mogelijk maakt om de ruimtelijke transformaties van een Middeleeuwse kapel over de voorbije 850 jaar te communiceren.

- In Neferirtenef Tomb-Chapel onderzochten we hoe een fysiek tastbare installatie jonge museumbezoekers ondersteund in het leren over informele culturel aspecten door middel van gamification, en hoe dit kan aansporen tot samenwerken.

Samengevat draagt deze thesis bij aan onderzoek over de communicatie van informatie over gebouwd erfgoed door te demostreren hoe deze informatie kan overgebracht worden via de combinatie van fysieke en digitale middelen, en hoe dit een breed publiek in staat kan stellen om erfgoed op een rijkere manier te ervaren.

Datum:12 jan 2015 →  19 jun 2019
Trefwoorden:Tangible interaction, Heritage communication, Digital heritage
Disciplines:Ingenieurswetenschappen in de architectuur, Architectuur, Interieurarchitectuur, Architecturaal design, Kunststudies en -wetenschappen
Project type:PhD project