< Terug naar vorige pagina

Project

Een model-gebaseerd aanpak voor het evalueren van veiligheid en omgevingseffecten van verkeerspolitie maatregels. (IWT412)

Onze huidige mobiliteitpatronen, voornamelijk gebaseerd op gemotoriseerd privé-vervoer, oefenen een grote druk uit op onze samenleving. Als een voorname oorzaak van vervuiling (lucht, geluid, licht...), verkeersonveiligheid en schade aan de menselijke gezondheid is transport is één van de grootste bron van milieugezondheidsproblemen in Europa. Overheden zoeken daarom steeds naar nieuwe maatregelen om deze negatieve effecten te kunnen tegen gaan. Dit project wil een integratief model aanleveren dat beleidsmakers toelaat hun maatregelen zowel direct als indirect te kunnen evalueren.



Door middel van een activity-based transport model is het mogelijk verkeersstromen te berekenen en kunnen dus de transportvolumes ten gevolge van een bepaalde maatregel berekend worden. Dit laat op zijn beurt toe op een nauwkeurigere wijze de emmissies en de verkeers(on)veiligheid van die transportvolumes te berekenen. Als laatste kan dan ook de impact op de menselijke gezondheid berekend worden.



De VUB staat in dit project in voor het vertalen van de luchtvervuiling en verkeers(on)veiligheid van transport naar de effecten op de menselijke gezondheid.



1. Effecten van luchtvervuiling

Een Health Impact Assessment zal uitgevoerd worden om de gevolgen van fijn stof (PM) en benzeen na te gaan voor de volgende gezondheidsuitkomsten: cardiovasculaire en respiratoire mortaliteit en ziekenhuisopnames, kankers, astmagevallen en gevallen van chronische bronchitis. Dit met bijzondere aandacht voor kinderen en ouderen als kwetsbare groepen.



2. Effecten van verkeersonveiligheid

Bij verkeersonveiligheid gaat de aandacht vooral uit naar de verborgen gevolgen na een verkeersongeval. Zo zal enerzijds getracht worden het risico te berekenen op een beperking na een ongeval. Anderzijds zal ook gekeken worden naar de psychologische gevolgen van een verkeersongeval en de algemene levenskwaliteit. Door verschillende opvolgingsmomenten na een verkeersongeval zal getracht worden een beeld te krijgen van de levenskwaliteit tot een jaar na het ongeval.



Datum:1 jan 2008 →  31 dec 2011
Trefwoorden:luchtvervuiling, Transport, verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit, health impact assessment
Disciplines:Gezondheidswetenschappen