< Terug naar vorige pagina

Project

Language games voor het taalonderwijs. (IWT489)

De kennis van vreemde talen is noodzakelijk om te functioneren in de geglobaliseerde wereld waarin we leven. Om een competentie te verwerven die aanleunt bij moedertaalsprekers, moet de taalleerder vaak lerenhoe dezelfde taalstrategie (bijvoorbeeld het uitdrukken van positie/plaats) op een andere manier geconceptualiseerd wordt. Zo zeggen Nederlandstaligen 'de melk zit in de fles', terwijl Franstaligen geen positiewerkwoord zoals 'zitten' gebruiken maar in plaats daarvan de neutrale variant 'être' (zijn). De gemengde achtergrond van leerlingen in het Vlaamse onderwijs, zorgt er soms voor dat leerlingen met een taalachterstand ook buiten de taallessen achterop blijven. In dit onderzoek willen we software ontwikkelen waarmee een robot samen met een taalleerder een

language game (taalspel) speelt op basis van een model dat opgebouwd werd van de taalleerder. De artificiële agent beheerst het taalsysteem dat de leering wil aanleren (bijvoorbeeld de Engelse werkwoordstijden) en presenteert hem geleidelijk aan moeilijkere oefeningen. De leerling zal ook op zijn fouten gewezen worden en

gaat zich door de frequente mondelinge communicatie zelfzekerder voelen in de doeltaal.

De technologie die gedurende de voorbije tien jaar ontwikkeld werd in het AI labo aan de VUB is op dit moment zodanig ver gevorderd dat de systemen (Fluid Construction Grammar (De Beule), Internal Recruitment Language (Van den Broeck)) klaar zijn om gebruikt te worden in meer toegepast onderzoek.

De basismethode van dit onderzoek blijft het language game paradigma. Eens dat een specifiek taalsysteem gekozen is (bv. modaliteit in het Frans) en getest op artificiële agents zal deze basismethodologie uitgebreid worden naar een situatie waarin één van de agents humaan is.

Datum:1 jan 2010 →  31 dec 2013
Trefwoorden:Programming, Informatics, Artificial Intelligence, Www
Disciplines:Wiskunde en statistiek