Project
Een Oost-Aziatisch "geluidsrijk": de platenmaatschappij NipponVictor and haar rol in global jazz history, 1927-1954
Platenmaatschappijen speelden een belangrijke rol in de
verspreiding van jazz in de wereld tijdens het interbellum en kunnen
beschreven worden als “geluidsimperia”. Nippon Victor werd in 1927
opgericht als een Japanse tak van de Victor Talking Machine
Company en groeide uit tot een prominente speler in de Oost-Aziatische markt voor jazz met het Japanse rijk als haar basis. Dit
onderzoek bestudeert de veranderende rol van Nippon Victor als een
actor in de verspreiding van jazz in Japan tussen 1927 en 1954, en
haar impact op de regionale ontwikkeling van de muziek. De
hypothese is dat in deze periode de populariteit van jazz in Japan tot
een zeker mate gebonden was aan de transnationale werking van
Nippon Victor, en haar interactie met de staat gerepresenteerd door
de Home Ministry, de Imperial Rule Assistance Association en,
tijdens de besetting van de VS, de General Headquarters, in een
context van constante politieke veranderingen die balanceerden
tussen kosmopolitisme, imperialisme en democratie. Deze
doctoraatsthesis onderzoekt uniek en tot nu toe ongebruikt
archiefmateriaal van Japan en de Verenigde Staten en de memoires van
vooroorlogse managers van Nippon Victor die zijn gepubliceerd zijn
door voormalige bedrijfsmedewerkers.