< Terug naar vorige pagina

Project

Een Oost-Aziatisch "geluidsrijk": de platenmaatschappij NipponVictor and haar rol in global jazz history, 1927-1954

Platenmaatschappijen speelden een belangrijke rol in de
verspreiding van jazz in de wereld tijdens het interbellum en kunnen
beschreven worden als “geluidsimperia”. Nippon Victor werd in 1927
opgericht als een Japanse tak van de Victor Talking Machine
Company en groeide uit tot een prominente speler in de Oost-Aziatische markt voor jazz met het Japanse rijk als haar basis. Dit
onderzoek bestudeert de veranderende rol van Nippon Victor als een
actor in de verspreiding van jazz in Japan tussen 1927 en 1954, en
haar impact op de regionale ontwikkeling van de muziek. De
hypothese is dat in deze periode de populariteit van jazz in Japan tot
een zeker mate gebonden was aan de transnationale werking van
Nippon Victor, en haar interactie met de staat gerepresenteerd door
de Home Ministry, de Imperial Rule Assistance Association en,
tijdens de besetting van de VS, de General Headquarters, in een
context van constante politieke veranderingen die balanceerden
tussen kosmopolitisme, imperialisme en democratie. Deze
doctoraatsthesis onderzoekt uniek en tot nu toe ongebruikt
archiefmateriaal van Japan en de Verenigde Staten en de memoires van
vooroorlogse managers van Nippon Victor die zijn gepubliceerd zijn
door voormalige bedrijfsmedewerkers.

Datum:7 jan 2019 →  31 okt 2023
Trefwoorden:Shanghai, Tokyo, Second World War, Interwar Period, Japan, Japanese Empire, jazz, popular music, Nippon Victor, RCA Victor, record company, global history, history of empires, transnationalism, propaganda, global jazz history, JVC, Japan Victor Company, inter-imperial relations, cold war, US occupation of Japan, Manchuria
Disciplines:Wereldgeschiedenis, Geschiedenis van Azië, Moderne en hedendaagse geschiedenis, Cultuurgeschiedenis
Project type:PhD project