< Terug naar vorige pagina

Project

Duurzame asfaltverhardingen voor zwaar belaste wegdekken. Onderzoek naar de selectie van de optimale wegopbouw voor zwaar belaste asfaltverhardingen. Part II: monitoring en optimalisatie.

Asfaltverhardingen in een havenomgeving worden zwaar belast, een verhoogde verkeersintensiteit, in grootte en aantal. Het ontwerp ervan vereist een andere aanpak voor structureel ontwerp en materiaalkeuze. In 2017 – 2019 werd een eerste voortraject onderzocht dat leidde tot een literatuuronderzoek, verbeterde asfaltmengsels, de ontwikkeling van de Fibre Bragg Grating technologie in de asfaltopbouw en een vademecum voor ontwerp van zwaarbelaste wegen in de havenomgeving. Er werd een nieuw verkeerspectrum gedefinieerd en het ROAD_IT concept werd opgenomen in bestekteksten. In het huidige project, worden proefvakken omtrent deze 'promising technologies' structureel ontworpen aan de hand van software, gerealiseerd in het Antwerpse havengebied en gemonitord.Het structureel ontwerp van de proefvakken, op basis van 2 elastische en 1 visco-elastisch meerlagenprogrammas heeft tot doel een weg te ontwerpen, waarbij zoveel als mogelijk duurzame technologieën worden toegepast. De technologie is o.a. een verbetering van materiaal waarbij overmatige vervormingen of veroudering worden tegengegaan, hogere recyclingpercentage en wapening in het asfalt en/of onderlagen. De proefvakken omvatten bovendien het gebruik van de ROAD_IT technologie waarbij de infraroodcamera wordt gebruikt om de verwerkingstemperatuur te beheersen, een track and trace systeem om het proces te optimaliseren en de historiek van het asfaltsysteem te archiveren e.d.. Fibre Bragg Grating systemen worden geïmplementeerd in de vijf proefvakken. Aan de hand van FBG-opstellingen, visuele inspecties en bijkomende metingen in situ (bijv. FWD), wordt de duurzaamheid van deze innovaties gerapporteerd met het oog op een beleidsondersteunend adviesdocument (bestekteksten en onderliggend wetenschappelijk bewijs uit literatuur of data uit de proefvakken) voor de opbouw van wegstructuren met asfaltverhardingen in een havenomgeving.Data uit de proefvakken worden gebruikt als input voor het ontwerp van een asfaltvervormingsmodel.
Datum:1 feb 2019 →  31 jan 2022
Trefwoorden:WEGENBOUWSECTOR, DUURZAME TECHNOLOGIEËN, ASFALT
Disciplines:Bouwmaterialentechnologie, Bouwmechanica, Infrastructuur engineering en assetmanagement