< Terug naar vorige pagina

Project

Beleefdheidsstrategieën in toerismebureaus - Een vergelijkend onderzoek in Vlaanderen, Wallonië, Nederland en Frankrijk.

In dit vervolgproject wordt de bestaande analyse van de beleefdheidsstrategieën uitgediept met een focus op de vergelijking tussen Vlaanderen en Nederland. Dit cross-linguïstisch onderzoek heeft als doel om bepaalde conversationele gewoontes van beide regio's in kaart te brengen. Hierbij wordt er steeds rekening gehouden met mogelijke intraregionale variatie en invloed van individuele kenmerken. We bekijken (1) de aan- of afwezigheid van bepaalde 'face enhancing acts' in de openings- en afsluitfase, (2) de concrete pragmalinguïstische uitingen, (3) de sequentiële opbouw en uitgebreidheid van de openings- en afsluitfase en tot slot (4) enkele andere vormen van 'relational work', zoals small talk en humor.
Datum:16 aug 2017 →  31 dec 2017
Trefwoorden:BELEEFDHEID
Disciplines:Pragmatiek