< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Herstel in een forensische context : een exploratieve studie naar doorleefde ervaringen van geïnterneerde personen in een ambulant, regulier ondersteuningstraject

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

De laatste decennia maakt het herstelparadigma haar opmars in de ondersteuning van personen met psychische problemen. In relatie tot zorg voor personen die strafbare feiten pleegden maar hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld, wijst onderzoek ons echter op de onverenigbaarheid van dit concept met het risico- en beheersingsdenken. Herstel is immers een idiosyncratisch proces is, waarvan het eigenaarschap bij de cliënt ligt. Daarnaast valt op dat onderzoek naar het concept voor de uitdaging staat om persoonlijke ervaringen centraal te stellen. Praktijk en wetenschap zijn dus beiden gebaat bij het conceptueel uitdiepen van persoonlijke herstelervaringen doorheen individuele trajecten. Aan de hand van 10 diepte-interviews met geïnterneerde personen in een ambulant, regulier ondersteuningstraject in Vlaanderen, werd de beleving van herstel in kaart gebracht. We vertrokken hierbij vanuit de onderzoeksvraag hoe deze groep herstel ervaart en welke factoren het herstelproces faciliteren en belemmeren. De narratieven werden thematisch geanalyseerd. Uit de verhalen van voorliggend onderzoek werden enerzijds de drie traditionele hersteldimensies teruggevonden, met daarnaast ook aspecten van forensisch herstel zoals onduidelijkheden en uitzichtloosheid gerelateerd aan de strafrechtelijke maatregel. Deze vier hersteldimensies beïnvloeden elkaar wederzijds. Anderzijds tonen de resultaten dat deze personen nog een hele weg te gaan hebben in hun herstelproces, hoewel respondenten een ambulant, regulier ondersteuningstraject doorlopen en als low risk worden beschouwd binnen hun justitiële traject. Het lijkt aangewezen om herstelelementen en -processen verder uit te diepen, zodat zowel de welzijns- en zorgsector als justitie kennis kunnen delen en van elkaar kunnen leren. Het debat over de zinvol- of zinloosheid van bestaande visies en interventies, zou hierin een plaats kunnen krijgen.
Tijdschrift: ORTHOPEDAGOGIEK
ISSN: 2211-6273
Issue: 11-12
Volume: 57
Pagina's: 245 - 259
Toegankelijkheid:Closed