< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Kenmerken van effectief basisonderwijs. Een literatuurstudie

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Er is een enorme hoeveelheid aan onderzoeksliteratuur beschikbaar over ‘wat werkt’ in het basisonderwijs. Tegelijkertijd laten deze onderzoeksresultaten soms tegenstrijdige resultaten zien. Vanuit deze vaststelling is de nood ontstaan om een overzicht te maken van de literatuur omtrent de factoren die leiden tot een effectieve klas- en schoolpraktijk in het basisonderwijs. Deze literatuurstudie biedt een antwoord op volgende onderzoeksvraag: “Van welke context-, input- en proceskenmerken wordt in de recente internationale en Vlaamse onderzoeksliteratuur vastgesteld dat ze samenhangen met de prestaties en de leerwinst in taal en wiskunde en het welbevinden van leerlingen in het basisonderwijs?” Hierbij wordt niet enkel een algemeen recept bekomen, maar worden ook differentiële effecten in kaart gebracht. Door een antwoord te formuleren op deze onderzoeksvraag brengen we de belangrijkste context-, input- en procesfactoren in kaart die samenhangen met de onderwijsuitkomsten van leerlingen in het basisonderwijs.
Tijdschrift: Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid
ISSN: 0778-0443
Issue: 1
Volume: 2013
Pagina's: 2 - 16
Jaar van publicatie:2013
Toegankelijkheid:Closed