< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Marc Depaepe
- Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Affiliaties
- Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Campus Kulak Kortrijk (Faculteit)
Lid
Vanaf11 apr 2005 → Heden
Projecten
1 - 7 of 7
- Probleem van schooluitval en herintegratie van meisjes in de Democratische Republiek Congo van 1960 tot 2010.Vanaf10 dec 2018 → 10 dec 2022Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- De "grammatica van het onderwijs" in het Chileense schoolsysteem gedurende de tweede helft van de twintigste eeuwVanaf1 feb 2018 → 1 feb 2022Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- De plaats van het universitaire college: een vergelijkende analyse van de praktijk en ervaring van colleges in een fysische en digitale ruimteVanaf1 jan 2014 → 31 dec 2017Financiering: FWO Onderzoeksproject
- Culturele hybriditeit op de post-koloniale school. De culturele identiteit van het Congolese elitaire post-koloniale secundaire onderwijs.Vanaf1 okt 2012 → 31 dec 2019Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Handicap en de Grote Oorlog: de heropvoeding van verminkte soldaten in België, 1914-1940.Vanaf1 okt 2010 → 30 sep 2013Financiering: FWO mandaten
- Feminisering van de educatieve ruimte en het beroep van leerkrachtVanaf4 mei 2010 → 26 aug 2019Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Toe-eigening, Transformatie en het Gebruik van Creativiteit in de Belgische Lagere School, 1950-2005Vanaf4 mei 2010 → 26 aug 2019Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 van 230
- Jenseits der pädagogischen Illusion? Historischvergleichende Überlegungen zur Wirkungsgeschichte der moralischen Bildung von Kindern und Jugendlichen(2023)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 13 - 59 - De professionele onderhandelaar als producent en consument van de onderwijsgeschiedenis: Louis
Van Beneden in dialoog met kerk en staat(2023)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 231 - 135 - Paedagogica historica, quo vadis? An epilogue on the ambivalences and paradoxes of doing educational history(2022)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 974 - 985 - Like a voice in the wilderness? Striving for a responsible handling of the educational heritage(2022)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 39 - 57 - An Atypical Biography Concluding More Than Twenty Years of Decroly Research(2022)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 114 - 126 - “Van oude mensen…”, over “de dingen” die in de geschiedenis van opvoeding en onderwijs toch niet zo gemakkelijk voorbij gaan…(In dankbare herinnering aan wijlen professor dr. Maurits De Vroede (1922-2002), mede naar aanleiding van de honderdste verjaardag van zijn geboorte)(2022)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 191 - 208 - Ovide Decroly (1871-1932) : Une approche atypique?(2022)
Auteurs: Marc Depaepe
- Sobre la publicación de una biografía "atípica": el caso de Decroly (1871-1932)(2022)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 263 - 268 - Über den Bildungswert von Schulmuseen(2022)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 369 - 378 - The fragile boundary between “education” and “educationalisation”: some personal reflections on the often exaggerated educational aspirations of museums(2022)
Auteurs: Marc Depaepe
Pagina's: 389 - 419