< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Het flexibel gebruik van de indirecte optelstrategie bestudeerd via de analyse van reactietijden

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Deze bijdrage gaat over het gebruik van reactietijdanalyses om patronen in strategiegebruik bij elementaire aftrekopgaven te 7 identificeren, met speciale aandacht voor de indirecte optelstrategie. Eerder onderzoek toonde aan dat volwassenen deze 8 indirecte optelstrategie vaak rappor-teren, terwijl kinderen dit slechts zelden doen. Een explo-ratie van de reactietijdgegevens van 9 eerdere studies doet echter vermoeden dat kinderen soms indirect optellen zonder deze hoofdrekenstrategie te rapporteren. In 10 deze bijdrage bespreken we drie nauw gerelateerde studies waarin we het flexibel gebruik van de indirecte optelstrategie door11 kinderen zijn nagegaan via (1) het vergelijken van multilevelregressiemodellen waarin reactietijden verschillende patronen van 12 strategiegebruik weergeven, en (2) het vergelijken van de oplossingssnelheid voor verschillende soorten aftrekopgaven 13 gepresenteerd in verschillende formats (a − b = . vs. b + . = a). In de discussie besteden we uitgebreid aandacht aan de14 mogelijkheden en beperkingen van deze reactietijdanalyses voor onderzoek van rekenstrategieën.
Tijdschrift: Pedagogische Studiën
ISSN: 0165-0645
Issue: 1
Volume: 92
Pagina's: 24 - 38
Jaar van publicatie:2015