< Terug naar vorige pagina

Project

Internationale erkenning en uitvoering van zakelijke zekerheidsrechten op vliegtuigen

De internationale inzetbaarheid van vliegtuigen en grote investeringskost die met de financiering ervan gepaard gaat, heeft tot gevolg dat de kredietverleners nauwgezet moeten nagaan hoe ze de schulden, gemaakt voor de aankoop van vliegtuigen, kan opeisen. De zekerheidsrechten voor de financier worden gevestigd naar het land waarin het vliegtuig is geregistreerd. Omdat verschillende landen uiteenlopende regimes van vermogensrecht hanteren, zullen de gevestigde zekerheidsrechten op vliegtuigen niet overal erkend worden. Dit is problematisch, want indien een luchtvaartmaatschappij insolvabel wordt op een moment dat haar vliegtuigen zich in het buitenland bevinden, kan het voor de houder van zekerheidsrechten op die vliegtuigen erg moeilijk worden om haar vorderingen uit te winnen. Bovendien is de erkenning van zekerheidsrechten niet het enige probleem, want de uitvoering van die rechten in het buitenland is dikwijls ook een huzarenstukje. Zo is beslag op vliegtuigen niet eenvoudig, zowel omwille van het feit dat vliegtuigen vaak kort aan de grond staan, als door de werking van een aantal verdragen die beslag beperken tot een klein aantal categorieën van vliegtuigen. Het gebrek aan een transparant en werkbaar regime inzake internationale erkenning en uitvoerbaarheid van zakelijke zekerheidsrechten op vliegtuigen veroorzaakt rechtsonzekerheid en inefficiëntie. Het doel van dit onderzoek bestaat erin aanbevelingen te formuleren om het huidige regime te verbeteren in het licht van de geformuleerde criteria.

 

Datum:20 sep 2015 →  31 aug 2019
Trefwoorden:Aviation, Air Law, Securities
Project type:PhD project