< Terug naar vorige pagina

Project

Idolen uit Osaka in de Brusselse schijnwerpers. De Belgische receptie van kamigata-e en hun late verwerving door de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in een West-Europese context

Dit doctoraatsonderzoek belicht de Belgische receptiegeschiedenis van kamigata-e en hun late verwerving door de Brusselse Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG).

De kamigata-e worden tijdens het fin de siècle in België in de schaduw gesteld door hun tegenhangers uit Edo. Ondanks het feit dat de KMKG al in deze periode de fundamenten voor hun Japanse houtblokdrukkenverzameling leggen, wordt het overgrote deel van de Osakaprenten pas verkregen vanaf de jaren 1920. Dat de KMKG nu over niet minder dan 685 kamigata-e beschikken, is voornamelijk te danken aan de ijver van Jules Bommer (1873–1950), voormalig curator  bij de instelling. Toch is deze collectie vooralsnog niet uitgebreid onderzocht.   

Na de oorzaken van de voornoemde aanvankelijke onverschilligheid te hebben blootgelegd, streeft dit onderzoek ernaar de late verwerving van de Osakaprenten door de KMKG te vergelijken met hun opneming in andere representatieve West-Europese openbare verzamelingen. Zo beoogt het te verifiëren dat de veronachtzaming van kamigata-e zich tijdens het fin de siècle in heel West-Europa laat voelen.

Datum:15 sep 2018 →  31 dec 2019
Trefwoorden:Max Elskamp, ukiyo-e, mono no aware, The Nine Contemplations
Disciplines:Kunststudies en -wetenschappen, Visuele kunsten
Project type:PhD project