< Terug naar vorige pagina

Project

Onderwijsvernieuwingsproject (OVP) 2008: Van hoorcolleges naar actieve denk-tank. Pilootstudies in de biologische wetenschappen. (VLO190)

ProbleemstellingOnze onderwijservaring leert ons dat in de opleiding biologie, de klassieke onderwijsvorm waarbij de docent/assistent onderwijst en de student de aangeboden kennis dient te assimileren, niet altijd even efficiƫnt verloopt. Dit probleem stelt zich zeker wanneer we ons realiseren dat (i) studenten verschillende leerstijlen hanteren en (ii) deze assimilatie-methode ontoereikend is om een aantal biologische concepten op een kritische en diepgaande manier te verwerken. Deze situatie is niet nieuw en komt tot uiting in verschillende aspecten tijdens alle jaren van de opleiding, zowel in de Bachelor als in Master. Er dienen dus onderwijsmodellen te worden ontwikkeld die de student niet alleen in staat stellen om een duurzaam kennisbestand te ontwikkelen, maar ook om praktische vaardigheden te verwerven. Ten einde dit doel te bereiken dient er extra aandacht te worden geschonken aan nieuwe vaardigheidstrainingen. Ons inziens kan dit verwezenlijkt worden door af te stappen van het huidige, eerder passieve, unimediale onderwijslandschap. Het alternatief is de overstap naar een actief multimodal model waar de studenten "leren door het doen".Daardoor stellen wij een reeks werkwijzen voor om de klassikale hoorcolleges om te vormen tot actieve denk-tanks.DoelpubliekIn deze pilootstudie mikken wij op Biologie studenten van het derde Bachelorjaar en de twee Masterjaren, met de Erasmus studenten inbegrepen.Na afloop van dit pilootproject hopen we dat dit kan opengetrokken worden naar andere wetenschappelijke richtingen, alsook de volledige VUB gemeenschap.Deze studiejaren werden gekozen omdat tijdens de eerste twee jaren van de opleiding, studenten veel kennis verzamelen en een aantal vaardigheden leren, maar ze hebben weinig kans deze twee aspecten samen te brengen en in de praktijk te gebruiken.
Datum:1 jan 2008 →  30 jun 2010
Trefwoorden:Biology