< Terug naar vorige pagina

Project

De ontwikkeling van speelse technologie ter ondersteuning van borstvoeding

Borstvoeding levert voor ouders, kinderen en voor de samenleving als geheel, veel voordelen op maar wordt toch nog vaak beschouwd als een hele uitdaging. De mogelijkheid voor ouders om borstvoeding te geven, ook gedurende langere tijd, wordt bepaald door een aantal factoren die niet allemaal binnen hun controle liggen. Factoren zoals complicaties bij de geboorte, medische aandoeningen van moeder of kind, en een lage sociaaleconomische achtergrond kunnen een negatieve invloed hebben op het geven van borstvoeding. Andere factoren, zoals de intentie om borstvoeding te geven, het gevoel van zelfredzaamheid, het aanvaarden van de voordelen van borstvoeding, het begrijpen van het voedingsproces, de houding ten opzichte van borstvoeding, de sociale normen en de perceptie dat men wordt gesteund, kunnen wel worden gewijzigd om het geven van borstvoeding te faciliteren; daarom worden deze factoren vaak behandeld door de structuren en organisaties opgericht ter ondersteuning van borstvoeding. Ondanks al die inspanningen voelen ouders zich nog steeds onvoldoende voorbereid op het ganse proces van borstvoeding. Vaak is dit omdat ze niet kunnen aanvoelen hoe het geven van borstvoeding daadwerkelijk zal worden ervaren, iets wat door de huidige voorzieningen ter ondersteuning meestal over het hoofd wordt gezien. Een speelse benadering is algemeen een effectief middel gebleken om informatie omtrent gezondheid aan een breed publiek over te brengen. Daarom lijkt speelse technologie ook een aantrekkelijke manier om een doorleefde ervaring van borstvoeding, en de bijbehorende uitdagingen, over te brengen aan de ouders.

 

In dit proefschrift heb ik het toepassen van speelse technologie onderzocht als middel om borstvoeding te ondersteunen door het overbrengen van een doorleefde ervaring. Als basis voor dit onderzoek wordt in het eerste deel van dit proefschrift een overzicht gegeven van informatie- en communicatiesystemen die borstvoeding ondersteunen. Ook wordt een kwalitatief onderzoek beschreven waarbij een interview en een online enquête werden gecombineerd om inzicht te krijgen in de doorleefde ervaring van borstvoeding en om de rol van technologie in dit geheel te begrijpen. In het tweede deel wordt het ontwerp- en ontwikkelingsproces beschreven van 'Virtual Reality'-toepassingen en mobiele simulaties die ingaan op deze doorleefde ervaring. Dit deel demonstreert ook de mogelijkheden en beperkingen van de ontwikkelde simulaties om bij te dragen aan het begrip van ouders over het proces van borstvoeding. In het derde deel wordt voortgebouwd op de bevindingen uit het tweede deel. We behandelen overwegingen voor technologie die een speelse benadering wil gebruiken als middel om de doorleefde ervaring van borstvoeding over te brengen.

 

De resultaten van dit werk tonen aan dat speelse simulaties inzicht kunnen geven in de doorleefde ervaring van borstvoeding. Ze hebben het potentieel om een breed scala aan belanghebbenden te mobiliseren, voornamelijk ook partners die een essentiële rol spelen in de ondersteuning van ouders die borstvoeding geven. Ze kunnen tevens worden gebruikt als een middel om zinvol na te denken over de nuances en uitdagingen van dit voedingsproces. De bevindingen van dit werk onderstrepen ook het potentiële risico op het creëren van onrealistische verwachtingen van borstvoeding wanneer een doorleefde ervaring wordt overgebracht met behulp van een speelse aanpak. Dit benadrukt het spanningsveld tussen de noodzaak om een aantrekkelijke ervaring te bieden aan gebruikers, en het overbrengen van realistische ervaringen met betrekking tot het geven van borstvoeding. Samenvattend toont dit werk het belang aan een doorleefde ervaring voor technologie die borstvoeding ondersteunt en schetst het tevens de aandachtspunten bij het ontwerpen van speelse interventies in een dergelijke gevoelige omgeving.

 

Datum:1 okt 2018 →  28 sep 2022
Trefwoorden:Breastfeeding, Playful Technology, Interactive Simulations, Virtual Reality, Gamification
Disciplines:Mens-machine interactie
Project type:PhD project