< Terug naar vorige pagina

Project

Dealerlocatie, fusies en consumentenwelzijn

Dit proefschrift bestudeert verschillende onderwerpen op het gebied van industriële organisatie. Elk van de drie hoofdstukken in dit proefschrift vormt een afzonderlijk onderzoeksartikel.Alle drie de hoofdstukken bieden een empirische analyse van de auto-industrie, waarbij de nadruk vooral ligt op de Europese landen.Deze drie hoofdstukken zijn niet alleen verbonden door empirisch industrieel Organisatieliteratuur, maar ook door het motief om bij te dragen aan de evaluatie van antitrustbeleid en het economisch welzijnsaspect.

In het eerste hoofdstuk onderzoek ik de effecten van een autofusie op het evenwichtsdealernetwerk en de consumentenwelvaart. Ik schat een structureel model door gebruik te maken van datasets uit de Belgische auto-industrie, waar bedrijven endogene beslissingen nemen over prijzen en hun dealernetwerken. Ik gebruik deze schattingen om een contrafeitelijke wereld te simuleren die zich richt op de recente overname van het merk Opel door de PSA-groep. De contrafeitelijke simulaties laten zien dat de autoprijzen stijgen na de fusie. Het aantal dealers dat auto's van de gefuseerde onderneming en haar naaste concurrenten verkoopt, neemt echter af. De resultaten suggereren dat, hoewel een prijsstijging na een fusie ondubbelzinnig de consumenten schaadt, de investeringsprikkels na een fusie, die leiden tot herschikkingen in het dealernetwerk, heterogene implicaties kunnen hebben voor het welzijn van de consument. Met name het dealernetwerk krimpt aanzienlijk in relatief landelijke regio's, wat leidt tot een daling van het consumentenwelzijn op die lokale markten. De bedrijven voegen echter dealers toe in relatief stedelijke en meer bevolkte regio's, wat het consumentenwelzijn in die geografische locaties verbetert. Deze resultaten hebben belangrijke implicaties voor het antitrustbeleid.

Het tweede hoofdstuk is een uitbreiding van het eerste hoofdstuk in termen van methodologie met betrekking tot schatting van vaste kosten van dealers. In dit hoofdstuk schat ik een structureel model van de auto-industrie door negen grote Europese landen te beschouwen. Ik modelleer expliciet de beslissing van de fabrikant van het aantal dealers om vaste kosten te ontdekken. De bestaande literatuur over de schatting van vaste kosten (bijv. Pakes et al. (2015), Fan en Yang (2020)) heeft het betreden van een markt gemodelleerd als een strategisch spel, terwijl de beslissing om al dan niet toe te treden als een discrete keuzevariabele wordt behandeld . Daarentegen behandel ik in deze analyse de beslissing van het bedrijf over het aantal dealers op een bepaalde markt als een continue variabele. De aanname van het aantal dealers als een continue keuzevariabele biedt een aanzienlijk voordeel bij het verlagen van de rekenlast bij het schatten van het instapspel. De resultaten laten zien dat het gemiddelde van de geschatte vaste kosten van het toevoegen van een dealer onder deze aanname nauw overeenkomt met de vaste kosten van toetreding wanneer het aantal dealers wordt behandeld als een discrete variabele.

Het derde hoofdstuk is gerelateerd aan de vorige hoofdstukken in termen van industrie en methodologieën. Dit hoofdstuk documenteert de patronen van productkenmerken en markeringen over een periode van dertig jaar (1970-99) in de Europese auto-industrie. Ik gebruik gedetailleerde gegevens over autoprijzen, hoeveelheden en andere autokenmerken in vijf Europese landen om vraagsystemen met flexibele consumentenvoorkeuren in te schatten. Het bewijs bevestigt de patronen in Knittel (2011) dat het vermogen, de grootte en het brandstofverbruik in deze periode aanzienlijk zijn verbeterd. Ik schat de opwaardering van elk automodel, in de veronderstelling dat de autofabrikanten hun variabele winst maximaliseren. Ik vind dat de markup in alle landen met ongeveer 33% toeneemt. De marginale productiekosten zijn ook gestegen als gevolg van de toenemende kwaliteit van auto's en technologische groei in de auto-industrie, wat in de loop van de tijd tot hogere autoprijzen heeft geleid.

Datum:26 apr 2018 →  5 sep 2022
Trefwoorden:Mergers, entry, automobile
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme
Project type:PhD project