< Terug naar vorige pagina

Project

Toepassingen van concurrentiebeleid in de sport industrie.

De professionele sportindustrie kent verschillende mechanismen die op het eerste zicht schoolvoorbeelden zijn van concurrentieverstorend gedrag. De bekendste voorbeelden zijn het delen van ticket- en TV-inkomsten, het beperken van spelerslonen (salary caps) en het afbakenen van exclusieve markten. In veel gevallen worden deze praktijken echter gedoogd of zelfs goedgekeurd door de concurrentieautoriteiten. Dit project bundelt vier artikels waarin enkele van deze mechanismen onder de loep worden genomen. Een eerste bijdrage analyseert verschillende manieren om de collectieve verkoop van TV-rechten te organiseren. Een tweede artikel focust op het gebruik van contest succes functies in de analyse van de sportindustrie. Het derde hoofdstuk ontwikkelt een nieuw theoretisch model voor de sportindustrie waarin platformconcurrentie geïntegreerd zal worden. In het laatste deel wordt empirisch bekeken welke factoren een invloed hebben op het competitief evenwicht in verschillende sportcompetities. Dit is namelijk een cruciaal punt van discussie wanneer het gaat over de collectieve verkoop van TV-rechten in Europa en de VS.
Datum:1 okt 2012 →  30 sep 2014
Trefwoorden:ECONOMIE, CONCURRENTIEBELEID
Disciplines:Toegepaste economie
Project type:Samenwerkingsproject