< Terug naar vorige pagina

Onderzoeker

Rowan Daneels

  • Onderzoeksexpertise:Rowan heeft onderzoeksexpertise op het gebied van digitale games en media-entertainment, voornamelijk vanuit een mediapsychologisch perspectief. Hierbij wordt onder meer gekeken naar selectieprocessen van en ervaringen tijdens het gebruik van media-entertainment/digitale games, maar ook naar de effecten die games op spelers kunnen hebben. Een bijzondere nadruk ligt hier op het diepere, emotionele en tot nadenken stemmende (ook wel 'eudaimonische') potentieel van digitale games in het bijzonder, en media-entertainment in het algemeen. In zijn doctoraatsonderzoek (2017-2023) voerde hij verschillende literatuurstudies en empirische studies uit naar de eudaimonische ervaringen én motieven tijdens het spelen van digitale games. Voor zijn postdoc-onderzoek is hij momenteel betrokken bij een FWO Senior-project rond verveling en mediaselectie, waar hij onderzoek gaat doen naar hoe de staat van verveling de spelmotieven van spelers en de selectie van specifieke games beïnvloedt. Andere onderzoeksgebieden zijn onder meer realisme in digitale games (en hoe dit gerelateerd is aan de historische representatie in games met een historisch thema); eSports; extended reality technologie (bv. VR); en methodologische innovaties in de manier waarop digitale games systematisch kunnen worden geanalyseerd.
  • Trefwoorden:ENTERTAINMENTONDERZOEK, MEDIAPSYCHOLOGIE, VIDEOGAMES, MEDIA & ICT IN ORGANISATIES EN SAMENLEVING, Politieke en sociale wetenschappen
  • Disciplines:Communicatiewetenschappen, Media studies, Sociale en emotionele ontwikkeling, Motivatie en emotie, Digitale media
  • Onderzoekstechnieken:Rowan heeft expertise in zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeksmethoden. In zijn onderzoek naar digitale games heeft hij verschillende methoden gebruikt, waaronder diepte-interviews, focusgroepen, (online) surveys en (kwalitatieve) game(inhoud)analyses. Terwijl hij studentenonderzoek begeleidde, was hij ook betrokken bij experimenteel onderzoek naar zowel digitale games als VR-onderzoek.
  • Gebruikers van onderzoeksexpertise:Pers Game-industrie/-ontwikkelaars Scholen Middenveldorganisaties (digitale media) Ouders