< Terug naar vorige pagina

Project

Bridging the gap: een psycholinguïstisch onderzoek naar de rol van noticing in de impliciete verwerving van grammaticale subregelmatigheden in een natuurlijke tweede taal. (FWOAL776)

Sommige onderzoekers beweren dat volwassenen in vergelijking met kinderen een verminderd vermogen hebben of niet in staat zijn om onbewust (impliciet) taal te leren. Studies met kunstmatige talen hebben aangetoond dat volwassenen grammaticaregels impliciet kunnen verwerven, op voorwaarde dat ze voldoende taalinvoer krijgen. Dit project breidt de laatste onderzoekslijn uit door te onderzoeken of deze bevindingen ook gelden wanneer een puur natuurlijke taal (Duits) wordt gebruikt. Bovendien koppelen we de kwestie van impliciet leren aan die van het opmerken van de kloof, dat wil zeggen, de bewuste registratie van een mismatch tussen de intertaal van de leerling (bijv. * De schapen) en de invoer-doelvorm (bijv. De schapen). L2 Duitse studenten met een gemiddeld tot gevorderd niveau zullen deelnemen aan twee experimenten gericht op een stamklink-verandering (bijv. Sprechen> spricht) in sterke Duitse werkwoorden. Het eerste experiment meet het vermogen van de leerders om de stem-klinkerverandering in gesproken invoer waar te nemen wanneer productiegegevens suggereren dat deze vorm nog niet volledig is verworven. Het tweede experiment, waarbij dezelfde deelnemers betrokken zijn en een jaar later plaatsvindt, test het vermogen van deelnemers om de stemklinker te gebruiken als een cue naar grammaticaal getal (enkelvoud of meervoud) tijdens real-time luisteren. Door prestatiegegevens over beide taken te combineren, kunnen we onderzoeken of het opmerken van de kloof (experiment 1) fungeert als een voorloper van leren (experiment 2) en deze twee verschillende onderzoekslijnen in de literatuur integreren.
Datum:1 jan 2015 →  31 dec 2018
Trefwoorden:linguistique et littérature, taal- en letterkunde
Disciplines:Linguïstiek niet elders geclassificeerd