< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Tram- en busbanen in de kijker: sneller, efficiënter en veiliger?

Boekbijdrage - Boekhoofdstuk Conferentiebijdrage

De aanleg van vrije tram- en busbanen zorgt voor een sneller en efficiënter openbaar vervoer. Maar hoe is het gesteld met de verkeersveiligheid? De afgelopen acht jaar kende De Lijn (de vervoersmaatschappij die in Vlaanderen instaat voor het geregeld bus- en tramvervoer) een exponentiële groei van het aantal reizigers. In vergelijking met 2000 is het aantal reizigers van De Lijn verdubbeld en het aantal afgelegde kilometers is met meer dan 50% vooruitgegaan. Deze groei kan alleen maar worden opgevangen met de inzet van meer voertuigen. In diezelfde periode zien we ook een groei van het aantal vrije tram- en busbanen. Vrije tram- en busbanen zorgen immers voor een sneller en efficiënter openbaar vervoer. Na en aantal zware ongevallen met fietsers en voetgangers op deze vrije tram- en busbanen werd het nut ervan in twijfel getrokken: de onveiligheid zou niet opwegen tegen de hogere efficiëntie. In deze bijdrage werd nagegaan of vrije tram- en busbanen veiliger zijn dan andere wegvakken. Als basis werd er een analyse uitgevoerd op het officiële ongevallenbestand van de overheidsdienst Economie. Dit leverde weinig informatie op over tram- en busongevallen, en nog minder informatie over de plaats waar het ongeval had plaats gevonden. Bijkomend werden ongevalsgegevens opgevraagd bij de politiediensten van de Antwerpen en Gent. Op basis van deze verschillende datasets kon er beeld geschetst worden van (de omstandigheden van) bus- en tramongevallen. Informatie over ongevallen op vrije tram- en busbanen en een vergelijking met andere soorten weg werd verkregen op basis van kaartlagen van de Verkeerspolitie van Antwerpen. Als voorzichtige conclusie (er was niet voor alle ongevallen informatie beschikbaar) weerhielden we wel dat vrije tram- en busbanen veiliger zijn dan anders ingerichte wegen (vooral gemengd verkeer).
Boek: Niets, ietsdoen en de effectiviteit van beleid
Aantal pagina's: 1
Toegankelijkheid:Open