< Terug naar vorige pagina

Project

Een etnografisch onderzoek van BYOD-scholen door een sociomateriële lens

Het Bring Your Own Device (BYOD) model is recentelijk geïmplementeerd in scholen wereldwijd. Dit model heeft een diepgaande impact op hedendaagse schoolse praktijken. Dit project draagt bij aan ons begrip van hoe praktijken in BYOD precies relationeel geconstitueerd zijn, en maakt daarbij meer specifiek gebruik van een sociomateriële onderzoeksbenadering. In dergelijke benadering worden schoolse praktijken gepercipieerd als assemblages van verschillende intergerelateerde actoren (menselijk en niet menselijk) die voortdurend in de maak zijn. Door het erkennen van de ‘agency’ van digitale apparaten focust dit project op dagdagelijkse schoolse praktijken, en onderzoekt het meer bepaald hoe deze digitale toestellen (in interactie met andere actoren) schoolse praktijken in het leven roepen door specifieke operaties. Daarenboven draagt dit project bij aan de ontwikkeling van innovatieve, kwalitatieve sociomateriële methodologieën, door deze op maat te construeren voor het onderzoeken van digitale gesatureerde educatieve settings.
Datum:19 dec 2017 →  30 sep 2019
Trefwoorden:BYOD-school
Disciplines:Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs