< Terug naar vorige pagina

Project

Planning van vraaggestuurde bussen: naar een performanter openbaar vervoer.

Onlangs publiceerde het Vlaamse weekblad Knack een vernietigend artikel met de titel "Pamflet van een boze busreiziger: de 10 plaagdieren van De Lijn", waarin het (onder andere) de ondoelmatigheid van het openbaar busvervoer afkeurde. Een van de belangrijkste redenen voor deze inefficiëntie: bussen rijden langs vaste routes, volgens vaste tijdschema's, die beide worden gedefinieerd zonder te weten waar (potentiële) passagiers zijn, waar ze heen willen en wanneer ze willen aankomen. Als gevolg hiervan lopen sommige bussen leeg, terwijl andere vol zitten met gefrustreerde passagiers. De alomtegenwoordigheid van mobiele apparaten zou voor het eerst in de menselijke geschiedenis een grootschalige verschuiving mogelijk maken naar on-demand openbaar vervoer, waarbij bussen langs routes rijden die volledig worden bepaald door verzoeken om vervoer. In een dergelijk systeem, wanneer een passagier van de ene plaats naar de andere wil gaan, geeft zij haar vertrek- en aankomstlocaties aan, evenals een gewenste aankomsttijd. Het plannen van al deze transportaanvragen is echter een hele klus, waarvoor nog geen adequate modellen en algoritmen zijn ontwikkeld. Dit project richt zich op het optimalisatieprobleem dat ontstaat wanneer busroutes in een stedelijke omgeving volledig worden bepaald op basis van transportverzoeken van potentiële passagiers. We noemen dit nieuwe probleem het on-demand busrouteringsprobleem (ODBRP) en zullen efficiënte algoritmen ontwikkelen voor de verschillende varianten.
Datum:1 jan 2018 →  31 dec 2021
Trefwoorden:HEURISTISCHE METHODEN, PUBLIEK TRANSPORT, OPTIMALISATIE
Disciplines:Geschiedenis en grondbeginselen van de wiskunde