< Terug naar vorige pagina

Project

Het effect van politieke donaties door bedrijven op de verdeling van publieke fondsen.

Dit project innoveert in deze literatuur door (1) een unieke en zeer gedetailleerde dataset uit Tsjechië te gebruiken en (2) door te focussen op de relatie tussen de politieke donaties van bedrijven en hun vermogen om contracten voor overheidsopdrachten te beveiligen. Het vult vier grote onderzoekskloven door het oorzakelijk verband te kwantificeren tussen de politieke donaties van bedrijven en de concurrentie bij openbare aanbestedingen (kloof 1), op zoek naar 'tipping points' waarbij donaties invloed beginnen te hebben op inkoopcontracten (gap 2), inter -tijdelijke verschuivingen in overheidsopdrachten als gevolg van wetswijzigingen (kloof 3) en de implicaties van dit favoritisme voor het doneren van bedrijven in termen van efficiëntie in de publieke sector (gap 4). We passen geavanceerde en state-of-the-art identificatiestrategieën toe, zoals verschil in verschillen, 'tipping points'-benadering, het gebruik van bundeling en ontbrekende massa, en fixed-effect panel-stochastische grensmodellen.

Datum:1 jan 2018 →  31 dec 2018
Trefwoorden:politieke donaties
Disciplines:Toegepaste economie