< Terug naar vorige pagina

Project

EXPLOREREN VAN HET GEBRUIK VAN VAGAL NERVE STIMULATION IN DE ACQUISITIE EN EXTINCTIE VAN LICHAMELIJKE SYMPTOMEN.

Geïnspireerd door veelbelovende bevindingen bij ratten, onderzochten wetenschappers of nervus vagus stimulatie (VNS) ook bij mensen het vermogen om veranderingen in de relatie tussen stimuli en uitkomsten te leren, verbetert. Het veronderstelde werkingsmechanisme is dat VNS de centrale noradrenerge (NA) activiteit verhoogt en zodoende het leren van onvoorziene veranderingen vergemakkelijkt. Evidentie hievoor is echter verre van overtuigend. Bovendien is er weinig bekend over optimale stimulatieparameters. Het doel van dit doctoraatsproject was om het NA-mechanisme en de cognitieve effecten van niet-invasieve VNS verder te onderzoeken bij gezonde individuen. We hebben ons voornamelijk gefocust op transcutane auriculaire nervus vagus stimulatie (taVNS) maar exploreerden ook langzame diepe ademhaling (SDB). Centraal in dit project staan drie onderzoeksvragen. Ten eerste: verbeteren taVNS en SDB het leren van contingentieveranderingen? Ten tweede: verhoogt taVNS biomarkers van tonische en fasische centrale NA-activiteit? Ten derde: moduleert taVNS de NA-activiteit als een functie van de stimulatieparameters? In de eerste studie (hoofdstuk 2) onderzochten we of taVNS met veelgebruikte parameters (30s AAN/30s UIT; 0.5mA) het leren van contingentieomkeringen verbetert. We onderzochten ook het NA-mechanisme van taVNS via indirecte markers van tonische NA-activiteit (d.w.z. tonische pupilgrootte in rust, cortisol en speeksel-alfa-amylase - sAA). In tegenstelling tot onze hypothesen vergemakkelijkte taVNS het leren niet en verhoogde het de geteste markers van tonische NA-activiteit niet op een betrouwbare wijze. Aan de hand van dezelfde leertaak als in hoofdstuk 2, voerden we parallel aan deze eerste studie een tweede studie uit (hoofdstuk 3) om te onderzoeken of SDB leren verbetert. We vonden geen effect van SDB. Aangezien studie 1 ook geen overtuigend bewijs voor een NA-mechanisme van taVNS opleverde, voerden we een derde onderzoek uit (hoofdstuk 4) om na te gaan of taVNS markers van fasische (d.w.z. gebeurtenis gerelateerde pupilverwijding) en tonische NA-activiteit (d.w.z. twee pupilindexen van tonische NA-activiteit, sAA en cortisol) verhoogt in de context van een auditieve oddball taak. Ervan uitgaande dat een te lage intensiteit van taVNS in de eerste studie aan de basis lag van de nulbevindingen, dienden we taVNS continu toe aan een maximale intensiteit net onder de pijngrens (hoofdstuk 4). Opnieuw moduleerde taVNS geen enkele fasische of tonische indirecte NA-biomarker. De gerapporteerde nulbevindingen over taVNS (hoofdstukken 2 & 4) zetten ons ertoe aan om de parameters van taVNS systematisch te onderzoeken. Een vierde studie op (hoofdstuk 5) ging na of korte periodes van taVNS markers van fasische NA-activiteit (d.w.z. twee indexen van opgewekte pupilverwijding) moduleren als een functie van de pulsbreedte en -intensiteit. We vonden dat een hogere lading per puls (intensiteit*pulsbreedte) geassocieerd was met een grotere uitgelokte pupilverwijding. In lijn met onze verwachtingen was dit effect sterker in de taVNS-conditie dan in de sham stimulatie. Onze resultaten suggereren dat niet-invasieve VNS in mensen geen (robuuste) effecten heeft op veranderingen in leercontingenties en betwisten de hypothese dat taVNS met courant gebruikte stimulatieparameters de centrale NA-activiteit verhoogt. Het waargenomen parametrische afhankelijke effect van taVNS suggereert dat suboptimale parameters aan de basis liggen van de waargenomen nulresultaten. Er is meer onderzoek nodig om vast te stellen of het kort toedienen van taVNS met een hogere lading per puls het leren van contingentieveranderingen wèl verbetert.

Datum:11 sep 2017 →  31 mei 2023
Trefwoorden:tVNS, Extinction learning, Vagal nerve, Bodily symptoms
Disciplines:Maatschappelijke gezondheidszorg, Gezondheidswetenschappen, Publieke medische diensten, Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Project type:PhD project