< Terug naar vorige pagina

Project

Meerschalenmodellering van de plastische anisotropie van staal voor de automobielindustrie

Het voorgesteld onderzoek zal bijdragen tot de ontwikkeling van een meerschalig simulatieplatform voor geavanceerde metaalvormgevingsprocessen. Hiertoe zullen geschikte parametrische voorstellingen gezocht worden voor microstructuren in tweefazenstaal, en zullen overeenkomstige microstructuur gebaseerde generatoren voor representatieve volume-elementen ontwikkeld worden. Het wetenschappelijk zwaartepunt zal erin bestaan om de simulatiesoftware die in KU Leuven werd ontwikkeld voor de plastische vervorming van éénfazige metalen uit te breiden voor tweefazige metalen, en om deze modellen en hun tegenhangers van het MPIE in Düsseldorf te integreren met de adaptieve beschrijving van vloeioppervlakken die in KU Leuven ontwikkeld werd. Het onderzoek kadert in een project dat met financiële steun van het RFCS programma van de EU uitgevoerd wordt door een consortium van academische (TU Delft, MPIE Düsseldorf) en industriële (TATA Steel, Thyssenkrupp Steel, inpro) partners. Voor de modelleringsvalidatie zullen in KU Leuven textuurmetingen uitgevoerd worden, in aanvulling tot de experimentele gegevens die door de andere projectpartners zullen aangeleverd worden. Het resulterende modelleringsplatform zal gebruikt worden voor een benchmarkstudie van het vormgevingsproces van een veiligheidskritisch carrosserie onderdeel gemaakt uit een “dual phase” hogesterktestaal. 

Datum:4 okt 2016 →  20 sep 2018
Trefwoorden:multiscale, plasticity, anisotropy
Disciplines:Keramische en glasmaterialen, Materialenwetenschappen en -techniek, Halfgeleidermaterialen, Andere materiaaltechnologie, Metallurgie
Project type:PhD project