< Terug naar vorige pagina

Project

Optimalisatie van publieke busdiensten via robuuste lijnplanning.

In dit onderzoek, concentreren we ons op de robuustheid van publieke busdiensten. De bedoeling is om robuustheid in de ontwerpfase van een publiek busnetwerk te betrekken. Dit betekent dat we de reistijd voor gebruikers in de praktijk gaan optimaliseren. Dit is anders dan de klassieke benadering omdat we aanvaarden dat er kleine vertragingen en verstoringen gebeuren en we nemen deze al mee in de ontwerpfase. Het opstellen van een busdienst bestaat uit vier stappen: de vraag bepalen, het netwerk ontwerpen of de lijnplanning, het tijdschema opstellen en tenslotte het rollend materiaal en de bestuurders toewijzen. In dit onderzoek kijken we enkel naar de lijnplanning. Omdat we met vertragingen en hun impact werken moeten we ook de frequenties van de buslijnen bepalen. In een later stadium is het mogelijk dat het opstellen van de dienstregeling ook toegevoegd wordt. Dit onderzoek heeft als doel om het 'Transport network design and frequencies settings problem' TNDFSP mathematisch te optimaliseren rekening houdend met robuustheid.

Datum:1 sep 2016 →  2 aug 2020
Trefwoorden:Robust, Line Planning, Public Transport, busses
Disciplines:Bedrijfsadministratie en boekhouding, Management
Project type:PhD project