< Terug naar vorige pagina

Project

De langetermijneffecten van het gebruik van sociale media op alcoholconsumptie bij jongeren

Ondanks het feit dat verschillende studies evidentie hebben gerapporteerd voor een verband tussen het gebruik van sociale netwerksites en alcoholgebruik bij jongeren, is het vooralsnog onduidelijk hoe we dit verband kunnen verklaren en wanneer het optreedt. In deze studie, gebaseerd op het reinforcing spirals model (Slater, 2007), het differential susceptibility to media effects model (Valkenburg & Peter, 2013) en het prototype willingness model (Gerrard et al., 2008), wordt daarom aan de hand van een grootschalige longitudinale panelstudie onderzocht (1) welke de onderliggende processen zijn die dit verband verklaren, (2) welke de risico en beschermende factoren zijn (bvb. peers, persoonlijkheid) en (3) hoe de relatie tussen het gebruik van sociale netwerksites en alcohol evolueert doorheen verschillende ontwikkelingsfasen (van adolescentie naar emerging a dulthood).
Datum:1 okt 2016 →  30 sep 2018
Trefwoorden:risk-taking, alcohol, media-effects, adolescents, emerging adults, social networking sites, Social media
Disciplines:Ontwikkelingspsychologie en veroudering